Derfor vil Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM) nedsætte en ekspertgruppe, der skal hjælpe elever i grundskolen, som er udfordret i matematik. Gruppen skal også forebygge, at udfordringerne opstår.
Det skriver NCUM i en pressemeddelelse.
Morten Blomhøj, som er centerleder i NCUM, siger, at nogle elever i grundskolen udvikler vedvarende vanskeligheder i matematik under deres skoleforløb.
- Det påvirker deres trivsel og indlæring og gør det vanskeligt for dem at komme videre i ungdomsuddannelserne, siger han.
Ekspertgruppen vil videreudvikle forskningsbaserede forslag, samle national og international forskningsviden samt kortlægge praksiserfaring for at bidrage til indsatser, der skal hjælpe eleverne med udfordringerne i matematik.
Det fremgår af en rapport fra Børne- og Undervisningsministeriet, at karaktergennemsnittet i 9. klasse for matematik med hjælp er faldet fra 7,7 i skoleåret 2021/2022 til 6,5 i 2022/2023.