Køb et pendlerkort til to måneder, når det værste af sporarbejdet er overstået, og få den ene måned gratis.
Sådan lyder det i et tilbud, der lanceres af DSB i dag.
De mange togpendlere, der kan se frem til langt færre tog og perioder med togbusser under forårets og sommerens sporarbejder på de sjællandske jernbaner, bliver nu tilbudt et økonomisk plaster af DSB.
Det skriver Sjællandske.
Vi vil gerne anerkende, at der er mange, der bliver ramt af de her sporarbejder
Tilbuddet omfatter over 14.000 nuværende og potentielle togpendlere på strækningen Korsør-Roskilde og på Sydbanen mellem Ringsted og Rødby, som fra 23. marts og frem til og med september bliver ramt af omfattende sporarbejder.
- Vi vil gerne anerkende, at der er mange, der bliver ramt af de her sporarbejder, og sige velkommen tilbage i toget, når vi er på den anden side af sporarbejderne, siger Aske Wieth-Knudsen, underdirektør i DSB, til Sjællandske.
Anslås at koste op til 30 millioner kroner
Pendlere, der rejser over Storebælt, er også omfattet af tilbuddet, der af DSB anslås at koste selskabet mellem 25 og 30 millioner kroner.
En investering, der dog er alle pengene værd, mener Aske Wieth-Knudsen
DSB ved nemlig af erfaring, at mange togpendlere vælger andre transportformer under sporarbejdet. Og en del kommer slet ikke igen efterfølgende.
Vi håber, at det her tilbud kan fastholde nogle kunder
- Men vi håber, at det her tilbud kan fastholde nogle kunder, der ellers ville forlade os til fordel for en bil. Måske kan det endda få nogle af dem, der i dag pendler i bil, til at tænke, at det var en idé at prøve toget af. Dermed kan vi mindske trængslen på vejene, og så kan investeringen ende med at blive en god forretning for os alle sammen, siger underdirektøren til Sjællandske.
Tilbuddet kører som en forsøgsordning mellem 1.august til og 31.december. Derefter vil den blive evalueret.
Mulighed for at tilføre ekstra zoner gratis
I forbindelse med selve sporarbejdet vil DSB i øvrigt give togpendlerne på de berørte strækninger mulighed for at tilføre ekstra zoner gratis på deres kort.
- Det betyder, at de får mulighed for at vælge alternative ruter med kollektiv transport, uden at skulle betale ekstra, siger Aske Wieth-Knudsen til Sjællandske.
Det betyder for eksempel, at pendlere fra Korsør, Slagelse, Fyn og Jylland får mulighed for at pendle til og fra København via Tølløsebanen, som DSB har fået lov til at benytte seks gange dagligt, mens sporarbejdet står på.
Det samme gælder pendlere fra Næstved og Vordingborg, som får mulighed for at pendle til og fra København via Lille Sydbanen over Haslev og Køge.