For første gang nogensinde får en kommune påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed. Det er Lolland Kommune, der ikke har handlet, som den skulle, i forbindelse med det private plejefirma PlejePlus.
Kommunen fik på otte måneder 266 henvendelser fra borgere, der kontaktede kommunen på grund af den behandling, de fik af Pleje Plus
Vi tager kritikken til efterretning. Vi beklager, at vi ikke har ført det tilsyn, vi burde have lavet
Styrelsen for Patientsikkerhed giver af den grund Lolland Kommune påbud om at rette op på deres håndtering af klager.
Det andet påbud lyder, at kommunen skal være langt mere opmærksomme på, at plejefirmaet lever op til de forpligtelser, som de har over for borgerne i Lolland Kommune.
- Vi tager kritikken til efterretning. Vi beklager, at vi ikke har ført det tilsyn, vi burde have lavet, siger Holger Schou Rasmussen (A), borgmester, Lolland Kommune til TV ØST.
Mere kontrol
Styrelsen kræver af Lolland Kommune, at den inden 7. maj indsender kommunens fremtidige retningslinjer, der i detaljer dikterer, hvordan de vil håndtere klagerne fra borgerne fremover.
Vi har et krav til, at uanset om man leverer ældrepleje eller asfalt til Lolland Kommune, så skal man leve op til kontrakten
- Vi har ikke haft styr på retningslinjerne. Det tager vi som en læring i forhold til, hvordan vi fremadrettet skal agere som kommune. Vi ville hellere bruge hænderne på varme hænder end kontrol-hænder, men det ser du til, at vi nu skal ændre det, siger Holger Schou Rasmussen (A).
Hvordan kan I garantere, at det ikke sker igen?
- Vi har et krav til, at uanset om man leverer ældrepleje eller asfalt til Lolland Kommune, så skal man leve op til kontrakten. Desværre kan man ikke dække sig helt 100 ind, da meget af det er tillidsbaseret. Vi får mere kontrolarbejde fremadrettet, siger Holger Schou Rasmussen (A).
Borgmesteren garanterer, at de nye retningslinjer vil ligge klar den 7. maj, som Styrelsen for Patientsikkerhed kræver det.