Hidtil har det kun været det private plejefirma Pleje Plus, der har fået kritik af deres mangelfulde service over for de ældre i Lolland Kommune.
I dag får Lolland Kommune selv kritik. Styrelsen for Patientsikkerhed giver blandt andet påbud om, at kommunen fremover skal have en politik om, hvordan de håndterer klager fra borgerne. På det punkt har kommunen svigtet, mener styrelsen.
Det er ældrerådet i Lolland Kommune tilfreds med.
- Vi bliver tit kontaktet af folk på gaden, som har oplevet en dårlig behandling. Her siger vi altid: Klag, klag, klag, men når de klager, så skal vi være sikker på, at de klager ender et sted, hvor de bliver taget seriøst, siger May-Brit Horst, Formand for ældrerådet, Lolland Kommune til TV ØST
Har stolet for meget på Pleje Plus
Styrelsen for Patientsikkerhed mener, at Lolland Kommune på grund af den store mængde klager burde have indset, at der var problemer med det omstridte plejefirma Pleje Plus.
- Det er aldrig rart at få et påbud, men jeg er glad for, at man har fået sat ord på det. Vi har efterspurgt et system for, hvordan klagerne bliver håndteret. Der skal være et værktøj, der hedder, at når man ringer ind, så ved man, hvor klagerne skal gå hen, siger May-Brit Horst.
Har Lolland Kommune stolet for meget på Pleje Plus?
- Vi skulle have været opmærksom på, om de passede godt nok på borgerne. Det er åbenbart nødvendigt med kontrol, siger May-Brit Horst
Det andet påbud lyder på, at kommunen skal være mere opmærksomme på, at Pleje Plus lever op til de forpligtelser, som de har over for Lolland Kommune.
Styrelsen for Patientsikkerhed kritiserer derudover Lolland Kommune for ikke har have ført kontrol med Pleje Plus’ håndtering af medicin til borgerne.