Det vi har sammen

Den perfekte familie findes ikke

Foto: TV ØST

Hvad skal stå øverst på børnefamiliernes prioriteringsliste? Økologisk kost, masser af boldsport eller noget helt tredje? Vi har spurgt flere fagpersoner.

Motion, sund kost eller samvær, hvad er vigtigst?

Listen af anbefalinger til børnefamilierne vokser. Motion skal vi have, sol skal vi helst undgå, og vitaminpillerne er der delte meninger om. Eksperterne er enige. Den perfekte familie findes ikke. Der skal prioriteres. Men er de også enige om, hvad der skal prioriteres?

En time om dagen skal et barn være fysisk aktivt, lyder anbefalingen fra Sundhedsstyrelsen. Englehop og håndbold skal ikke spares væk, siger Dansk Idrætslærerforening.

- Jo mere aktive børnene er, jo bedre er de til at indgå i sociale relationer og koncentrere sig i skoletiden. Motionen er kort sagt en af de allervigtigste faktorer til et sundt og langt liv, fortæller projektleder Kenneth Regner Christensen.

Kosten er brændstoffet

Kostforkæmperne er lige så overbeviste. Fisk flere gange om ugen, seks styk frugt og grønt om dagen, et papirtyndt lag sukker på havregrynene og frikadeller med lavt fedtindhold. Blot nogle af de kærlige råd.

- Kosten er noget af det, jeg aldrig ville slække på. Den er børnenes brændstof. I bund og grund skal den bare være i orden, siger Gitte Dreyer, der er leder af Diætisthuset i Slagelse.

Motion og sund mad tager tid at praktisere. Kan forældrene så skære ned på tiden med børnene, og stræbe efter kvalitet frem for kvantitet? Ikke ifølge psykolog og tidligere formand for Børns Vilkår, John Halse. Ægte familiehygge kan ikke times.

- Det kræver kvantitet at nå hen til kvalitet. Det er ligesom, hvis man er på en weekendtur med sine venner. Kvalitetstiden, hvor vi virkelig hygger os, er noget, der opstår undervejs.

Hvad så?

Der er kun 24 timer i døgnet. Hvad stiller man som familie så op? Der findes ikke nogen spiseklar løsning, mener familiekonsulent Ann Mari Hoffmann.

- At være børnefamilie er i sig selv en hård prioritering. Hvis du prioriterer det ene, er det på bekostning af det andet.

Derfor lyder opfordringen- hvis du, kære læser, kan klare flere gode råd. 

- Juster dine krav til succes. Børn er ikke tjent med forældre, der styrter rundt, og hele tiden er et skridt foran i tankerne. Det smitter af. Man skal vise sine børn, at det er okay bare ”at være til” og gøre det så godt, man kan.

Hvad er eksperternes bedste råd?

  • Gitte Dreyer, leder af Diætisthuset i Slagelse:
    Planlægning er nøgleordet. Sæt dig ned og lav en madplan for hele ugen, i stedet for først at tage stilling til aftensmad klokken 17. Lav dobbeltportioner, så du har til flere dage. Endelig kan man spare tid ved at købe ind over nettet, hvor man for eksempel kan bestille kasser med årstidens grønt.
  • Kenneth Regner Christensen. Projektleder, Dansk Idrætslærerforening:
    Hvis man vil styrke barnets lyst til motion, kan man forsøge at skabe et fællesskab omkring det. Det kan man gøre ved at følge med fra sidelinjen, når barnet spiller fodbold.
  • Ann Mari Hoffmann, familieterapeut:
    Tænk tingene ind i en helhed. Hvis forældrene inddrager børnene i madlavningen, tager det måske lidt længere tid, før maden står på bordet, men til gengæld tilbringer vi tid sammen med vores børn. Motion behøver ikke være holdsport, hvor der går meget tid med at hente og bringe, det kan også være ture i skoven i gummistøvlerne.

 

 

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App