Vil have højere kørselsfradrag

Presset stiger. Ikke kun på bilisternes pengepung, når bilen skal tankes op, men også på at kørselsfradraget skal stige i takt med prisen på benzin og diesel.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Skatterådet fastsætter årligt størrelsen på befordringsfradraget. Men de seneste år er det slet ikke fulgt med priserne på brændstof. Ifølge Jyllands-Posten er benzinprisen siden 2002 steget med 47 procent og prisen for diesel hele 78 procent.

Derfor mener FDM (Forenede Danske Motorejere), at kørselsfradraget også skal stige.

- Vi mener man bør gå ind og regulere taksterne, fordi de høje priser sænker fleksibiliteten i forhold til, at man skal til og fra arbejde. Det betyder at hele mobiliteten i samfundet bliver begrænset i forhold til, hvad det har været tidligere, siger Lars Ellegaard, der er chefjurist i FDM

Dansk Folkeparti står klar til at bakke op om den ide.

- Priserne er jo steget voldsomt, og fradraget er slet ikke fulgt med den prisstigning, som pendlerne oplever. Så vi synes, det er fuldt berettiget, at man justerer fradraget, siger Mikkel Dencker, der sidder i Folketingets Skatteudvalg for Dansk Folkeparti.

Dårlig ide lyder det dog fra flere andre medlemmer af Skatteudvalget

- Jeg tror hellere pendlerne vil have, at man rent faktisk kan komme til og fra arbejde, uden at sætte i kø eller i forsinkede tog. Så jeg ser hellere man investere i jernbaner og veje i stedet for at bruge pengene på et ekstraordinært skattefradrag, siger Venstres medlem af udvalget, Jacob Jensen.

Finansieringen af det større fradrag vil Dansk Folkepartis Mikkel Dencker finde i de større indtægter, staten har fået via afgifter på de stigende brændstofpriser.

De konservative ønsker også højere befordringsfradrag, men vil vente til november, når Skatterådet igen behandler taksterne.


Nyhedsoverblik