Vi shopper os gennem krisen

Finanskrisen giver kronede dage for shopping-outlets. Det kan man blandt andet mærke i Ringsted, hvor det nye Premier Outlets ligger.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De har ikke haft en nem start. Men nu har de kriseplagede danske forbrugere ved at få øjnene op for de såkaldte outlets, hvor mærkevarer kan købes til langt lavere priser end i den traditionelle detailhandel. Det viser en rundringning, som dagbladet Børsen har foretaget til en række fabriksudsalg.

En af dem, det går godt for, er Premier Outlets i Ringsted, som slog dørene op i begyndelsen af sidste år. Outlettet, hvor en række forskellige butikker sælger mærkevarer som Levi's og Nike, har øget kundeskaren med 25 pct.
i 2009, og forventningen er at runde ca. 750.000 kunder inden slutningen af året.

-Med den udvikling, som vi har set i finanskrisen, har vi været spændte på at se, hvordan det ville gå, men vi er blevet meget positivt overraskede. Vi oplever, at folk stadig vil have kvalitetsvarer - bare til billigere priser,« siger Robert Andersen, direktør i ejendomsselskabet TK Development, som står bag centret.

TK forventer, at omsætningen bliver øget yderligere 20 pct. i 2010 og at centret vil blive tæt på fuldt udlejet næste år eller senest i løbet af 2011. Lige nu er 70 pct. af lejemålene udlejet.

Drivkraften bag den fremgang, outlet-butikkerne oplever, er den økonomiske krise. Og med besparelser på op til
70 pct. i forhold til den normale butikspris er kunderne overbærende over for, at indkøbene skal ske i store centre langt fra byernes butiksgader eller i deciderede lagerhaller i øde industrikvarterer.

Ritzau


Nyhedsoverblik