Rigspolitiet er på helt gal kurs med planen om at skære hver tredje motorcykel væk fra færdselspolitiet.
Det mener Venstres trafiksikkerhedsordfører, Karsten Nonbo.
- Jeg vil kraftigt advare imod det, siger han.
Ifølge en intern analyse i Rigspolitiet kan det give en besparelse på 4,4 millioner kroner, hvis antallet af motorcykler reduceres fra 210 til 140 - og hvis man samtidig fjerner den patruljekørsel, som betjente udfører på vej til og fra arbejde.
- Det er grotesk, at man laver denne spareøvelse samtidig med, at man i finansloven vil hente 300 millioner kroner ved at sætte 75 mand ind i fotovogne, siger Karsten Nonbo.
Han henviser til regeringens planer om at indsætte langt flere såkaldte ATK-vogne, som skal fotografere bilister, der kører for stærkt.
- Man glemmer, at motorcyklisterne også er en del af politiets almindelige beredskab. De kan hurtigt reagere på bankrøverier og andre ting, der sker, siger Karsten Nonbo.
I den interne rapport fra Rigspolitiet erkendes det, at denne funktion "bortfalder", når omlægningen træder i kraft.
Desuden er Karsten Nonbo nervøs for, at færdselspolitiets tilstedeværelse på vejene svinder ind.
- Alle råber jo på synligt politi på landevejene, men nu er der udsigt til mindre patruljering, siger Venstres ordfører.
Nonbo er også formand for Færdselssikkerhedskommissionen, men i denne sammenhæng udtaler han sig ikke på kommissionens vegne.
Planen indgår i et stort projekt, hvor Rigspolitiet har set kritisk på en lang række områder for at få øget effektiviteten.
I alt er der fremlagt cirka 50 forslag til ændringer i politiets arbejde.
I Rigspolitiet siger politidirektør Thorkild Fogde, at den endelige beslutning træffes af rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg i løbet af efteråret.