Det vi har sammen

Utilfredsheden med DSB vokser

Foto: TV ØST

DSB oplever faldende kundetilfredshed over hele landet. Fire ud af ti rejsende er utilfredse.

DSB har problemer. Både med økonomien, togene, forsinkelserne og også med kunderne.

Problemerne med togdriften afspejler sig nemlig også i passagerernes oplevelser, som bliver stadig mere negative. Det viser en ny kundetilfredshedsundersøgelse, som er foretaget i tredje kvartal 2011.

Her er det kun hver femte DSB-kunde, der erklærer sig tilfreds med at rejse med selskabet, mens fire ud af ti er sig utilfreds.

Mogens Jønck, kommerciel direktør i DSB, mener i høj grad, at utilfredsheden hænger sammen med den negative omtale, DSB har fået i medierne.

- DSB har været i økonomisk krise - og det er vi i og for sig stadig - og det påvirker selvfølgelig stadig den generelle opfattelse af DSB, siger han.

Kundetilfredsheden er faldet i alle dele af landet, og den er nu tæt ved det laveste niveau siden 2007. Mogens Jønck erkender da også, at der har været en række konkrete problemer i selskabet.

Han nævner selv flere direktørskift, økonomiske udfordringer og fejlbehæftede IC4-toge som elementer, der har haft indflydelse på kundernes overordnede tilfredshed.

- Primært vil vi forsøge at forbedre den oplevelse, man har i toget af service. Og så vil vi forbedre trafikinformationen til kunderne i tilfælde af uregelmæssigheder, siger han.

Ifølge undersøgelsen skyldes den stigende irritation særligt salgspersonalets rådgivning, mængden af ledige siddepladser, niveauet for rengøring i togene og informationen ved skred i køreplan.

- DSB's stigende rejsetal skyldes derfor ikke en generelt forbedret kundetilfredshed, konkluderer DSB i undersøgelsen.

I stedet peges der på nye rabatkort til studerende og stigende benzinpriser, som forklaringen på de stigende passagertal.

Det er især hos pendlere og de erhvervsrejsende, at utilfredsheden stiger.

/ritzau/

 

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App