Udkantsområder skal have bedre bus-dækning

Den kollektive trafik i udkantsområderne skal forbedres. Og det sprudler med ideer til hvordan det kan ske, viser ansøgninger til støttepulje.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det kan være en udfordring at komme omkring, hvis man bor uden for de store byer og ikke har en bil.

Derfor valgte regeringen sammen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti sidste år at etablere en ny pulje med penge til projekter, der skal styrke den kollektive trafik i de tyndtbefolkede områder.

Og nu er den første bunke med ansøgninger havnet i Trafikstyrelsen, hvorfra det årlige beløb på 57 millioner kroner frem til 2017 skal uddeles.

Ikke penge nok til alle ideer

I alt er der indløbet ansøgninger om i alt 66 millioner kroner til 24 projekter, der spænder fra 60.210 kroner til to informationstavler på Lolland til 17,8 millioner til et landsdækkende projekt, som skal sikre bedre mobilitet for beboerne i udkantsdanmark.

Sidstnævnte er foreslået af Flexdanmark, som koordinerer flextrafikken for de regionale trafikselskaber. Her oplever man, at flextrafikken, som tilbydes til borgere, der bor langt fra regelmæssig, kollektiv trafik, er for dårligt integreret.

- Hvis du bor i et tyndt befolket område, er du ofte bedst hjulpet med at have en bil. Bussen kører måske en eller to gange om dagen, og hvis du bestiller flextrafik for at komme til en bus eller et tog, der går oftere, så betaler du to gange, og hvis du er rigtig uheldig, så ankommer du tre kvarter før afgang, konstaterer Kim Snejbjerg Jensen, administrerende direktør for Flexdanmark.

Vil lave billet til hele rejsen

Han vil derfor lave et system, hvor passagererne får tilbudt en samlet rejse med en bestilling og en billet.

- Det skal være et reelt alternativ til privatbilisme at bruge kollektiv trafik, siger direktøren.


/ritzau/


Nyhedsoverblik