Udenlandske vognmænd skal kende danske regler

3F indleder i dag en kampagne for at oplyse udenlandske lastbilchauffører om gældende arbejdslovgivning i Danmark.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er en fordel med gode sprogkundskaber. Også på de danske lastbilholdepladser.

Der kommer stadig flere østeuropæiske vognmænd til Danmark. Men ikke alle arbejder under lovlige, danske vilkår. Derfor vil 3F fra i dag besøge holdepladser og færgelejer for at oplyse udenlandske chauffører om dansk lovgivning.

- Vi besøger blandt andet havnen i Rødby og Gedserr for at uddele brochurer, som vi har fået trykt på alle mulige forskellige sprog, fortæller Jan Richelsen, der er konsulent hos 3F i Ringsted.

Se hele indslaget fra TV2 ØST herunder:
[video:flv:090315_chau.flv]

En del af problemet er, at chauffører fra eksempelvis Polen, Lithauen og Tjekkiet kører ulovlig capotagekørsel. Capotagekørsel er, når en udenlandsk lastbil kører ind i Danmark og fragter dansk gods fra et sted til et andet, før den forlader landet igen.

Og østarbejdernes billige arbejdskraft truer de danske chaufførers mulighed for at få arbejde, mener 3F.

- Hvis der kommer en litauer, der er villig til at køre en lastbil fra Rødby til Åbenrå for 30 kroner i timen, så er der jo ingen af vores danske chauffører, der kan konkurrere med hans lønniveau, fortæller Jan Richelsen, der ser et foruroligende fald i antallet af danske vognmænd på vejene.

Ikke alle deler dog bekymringen. Flere af de mindre, regionale vognmænd, vi talte med i dag, fortæller, at de ikke frygter konkurrencen fra udlandet.

Hos interesseforeningen Frie Danske Lastbilvognmænd er der dog opbakning til 3Fs kampagne.

- Kampagnen er en fin idé, men måske det er lidt sent. Bedre sent end aldrig, vil jeg dog sige, lyder det fra Torbjørn Bay, som er næstformand i foreningen.

Allerede fra 1 maj, altså om halvanden måned, bortfalder Østaftalen. Dermed vil østlandenes capotagekørsel ikke længere være ulovlig. Alligevel mener 3F, at kampagnen er vigtig.

- Østaftalen bortfalder, og det er meget fint, hvis de bare kommer og arbejder på samme vilkår som os andre, fastslår Jan Richelsen.

3F vil være på udkig efter udenlandske vognmænd søndag, mandag og tirsdag.


Nyhedsoverblik