Det vi har sammen

Tv-udbyder slår til lyd for simple priser

Foto: TV ØST

Simple priser til kunderne - væk med ekstra omkostninger og skjulte gebyrer, lyder opfordringen fra et af selskaberne, der udbyder tv til danskerne.

Priser på tv-udbud:

YouSee:

  • Kun få priser: En på tv, en anden på plus-tjeneste
  • Dækker kun del af landet
  • Opgiver priser pr. seks måneder

Canal Digital:

  • Opgiver priser for et og to år
  • HDTV spiller væsentlig rolle i udbyderens tilbud
  • Behov for udstyr, f.eks. parabol
  • Priser inkluderer diverse ekstraudstyr

Viasat:

  • Stor forskel på pris fra første til andet år
  • Behov for udstyr, f.eks. parabol
  • Særlig HD-pakke inklusive HD-boks
  • Opgiver priser efter et år - og rimelig let adgang til pris
    for andet år

Dansk Bredbånd:

  • Forskellige priser via elselskaber, kabel-tv eller ip-tv
  • Opgør priser efter seks måneder
  • Opererer bl. a. med "infrastrukturgebyr"
  • Boxer:
  • Opgiver priser pr. år
  • Kort til andet tv halv pris
  • Muligt at vælge enkelte kanaler

/ritzau/

Det bør være slut med junglen af ekstra omkostninger og skjulte gebyrer, når forbrugere skal købe kommercielt tv. Det udsagn kommer fra branchen selv - nemlig tv-udbyderen Boxer.

Selskabet, der udbyder tv via det jordbaserede sendenet, opfordrer branchen til at gå nye veje.

- Forbrugerne har en forståelig skepsis over for de etablerede tv-udbydere. Mange opfatter ekstra omkostninger, sære afgifter og priser, der pludselig stiger til det dobbelte, som udbydernes måde at "narre" forbrugere til at blive kunder på et falsk grundlag, siger Steen Ulf Jensen, adm. direktør for Boxer i Danmark.

Han opfordrer til et fælles kodeks, der forpligter til simple og sammenlignelige priser. Boxer mener, at branchen risikerer, at forbrugerorganisationer og politikere ellers på et tidspunkt vil stille krav. Samtidig mener man, at gennemsigtige priser vil gavne konkurrencen.

De andre selskaber er egentlig ikke uenige. Men de mener typisk selv at stå for klare priser - og efterlyser, at Boxer som "ny dreng i klassen" havde vist vejen. Også der skal man nemlig "bokse" med en kortafgift oven i prisen for tv-kanaler.

- For os vil det give et stort besvær at lave om i betingelserne. Men Boxer er en ny aktør uden en eneste kunde, siger Jens Arnesen, direktør for konkurrenten Canal Digital.

Her forsvarer Boxer sig med, at man som "ny dreng i klassen" ikke kan lægge ud med at se dyrere ud end de etablerede konkurrenter.

Jens Arnesen mener, at der er skabt en kutyme for kortafgifter. Samtidig advarer han om, at der er grænser for, hvor meget selskaberne kan aftale uden at komme på kant med konkurrencemyndigheder.

- Vi har ikke interesse i at skjule nogen priser. Men vi kommer ikke uden om, at området er lidt komplekst, siger Jens Arnesen. Et eksempel er HDTV-teknologien, som selskaberne tackler på hver sin måde.

Canal Digital opfordrer til, at prisen skal fremstå for både første og andet år. Tv-kunderne er typisk langtidskunder - derfor er prisen på længere sigt vigtig.

Hos kabel-tv selskabet YouSee opgiver man prisen over seks måneder, selskabets bindingsperiode. YouSee føler sig ikke ramt af priskritikken, efter at man for nylig omlagde sit tilbud til  markedet.

- Vi har det maksimalt enkle og gennemskuelige produkt, mener Ulf Lund, vicedirektør for YouSee.

Basalt set er man nede på to forskellige priser - samt en fast pris for tillægstjenesten Plus.

- Vi har ikke ventet på nogen brancheaftale, men har indrettet os, som vi gerne vil, siger Ulf Lund.

Hos satellitudbyderen Viasat går man varmt ind for en fælles holdning. Faktisk mener man, at branchen var tæt på at  nå til enighed sidste år efter flere møder. Men egentlige retningslinjer er det endnu ikke blevet til.

Viasat-direktør Kim Poder peger dog også på, at der er tale om en relativt lille branche, hvor alle holder vågent øje med hinanden.

- Der er en vis grad af selvjustits, hvor vi kontakter hinanden, hvis vi synes, at noget de andre gør, er lige på kanten, siger Kim Poder.

/ritzau/

Tip os Har du et godt tip?