Turistreklame tæt på spild af penge

Kritik af stor kampagne for turisme i Sydvestsjælland. Den virker ikke, mener kritikere

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

»Sydvestsjælland er smørhullet, når det handler om at finde stedet til sin ferie lige midt i alting«. Sådan lyder det i en stor reklame, der er blevet indrykket i Berlingske og Jyllands-Posten for at lokke turister til Køge, Næstved, Stevns, Ringsted, Møn og Faxe. Det bærende i annoncen er seks såkaldte QR-koder - en for hver kommune - der kan scannes med en mobiltelefon, så man får mere at vide.

Men annoncen bryder en stribe grundliggende principper, mener Rikke Høyer Schrøder, der er en af Danmarks førende rådgivere i brug af QR-koder i annoncer. Det skriver Dagbladet.

- Det er pivdårligt eksekveret, og Sydvestsjælland fravælger sig desværre derved en god mulighed for at få de potentielle turister i tale, fastslår hun.

Problemet er nemlig, at koderne er så små, at de i nogle tilfælde slet ikke virker. Og når de virker, leder de til hjemmesider, der slet ikke er indrettet til at blive set på mobiltelefoner. Et tredje grundliggende problem er, at der ikke er nogen brugsanvisning til de mange, der aldrig har scannet en QR-kode, og for det fjerde gives der slet ingen grund til at scanne koderne.

Hos firmaet Lynge Olsen Reklame & Kommunikation, der har udarbejdet annoncen, kender de godt Rikke Høyer Schrøders anbefalinger - de har nemlig været til foredrag hos hende. - Og Rikkes kritik er nok rigtig, medgiver Mads Lauersen fra bureauet.


Nyhedsoverblik