Det vi har sammen

Tunnelbyggeri bliver på dansk overenskomst

Foto: TV ØST

3F kræver, at arbejdet i Rødbyhavn sker på danske overenskomster, og der skal være plads til lærlinge.

 

Efter offentliggørelse af Rødbyhavn som mest sandsynligt produktionssted for den kommende Femern-forbindelse har 3F nu lagt sig i selen for, at det sker på danske overenskomst-vilkår, og at Femern A/S får sociale lærlinge-klausuler med i udbudsmaterialet, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Formanden for Bygningsgruppen i 3F, Peter Hougård Nielsen, er meget kontant i sin udmelding i Licitationen.

Fagbevægelsen vil ikke acceptere dumping fra udenlandsk arbejdskraft.

- De arbejder i Danmark, og så skal det ske på danske overenskomster. Det kan godt være, at nogle firmaer vil forsøge at snyde sig uden om, men så vil vi reagere. Bliver der ikke arbejdet 100 procent efter danske overenskomstmæssige vilkår, bliver den tunnel ikke bygget, siger Peter Hougård Nielsen.

3F opfordrer også Femern A/S til ikke at lave samme skæbnesvangre fejl, som Københavns Kommune gjorde i forbindelse med udbygningen af Metro Cityringen, hvor der ikke er stillet udbudskrav om lærlinge. Fagforeningen insisterer på, at Femern A/S får det med i det kommende udbudsmateriale.

Her har flere dog tvivlet på lovligheden med sociale klausuler i forhold til EU. Men det er lovligt at indføje sociale klausuler om lærlingekrav og aktivering i udbudsmaterialet, selvom opgaverne også henvender sig til udenlandske udbydere. Det slår advokat og specialist i udbudsret, Povl Nick Bronstein, der er partner i Publicure Advokatfirma, fast over for Licitationen.

- Det er helt legalt i forbindelse med udbudsretten, herunder EU's Udbudsdirektivet, at indskrive forskellige sociale klausuler i udbudsmaterialet, så længe en række krav er opfyldt, herunder, at det ikke fører til en forskelsbehandling af de bydende. Og det gør objektivt fastsatte og ikke-diskriminerende krav om lærlinge og aktivering ikke, siger han.

 

Tip os Har du et godt tip?