Truet af virksomhedsejere

Trusler og personangreb er i stigende grad en del af dagligdagen for Fødevarestyrelsens kontrollører, der nu bliver trænet af politiet i kommunikation

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det kan være alt lige fra personangreb, virksomhedsejere, der skælder ud over systemet eller kontrolløren, og så til de ekstreme situationer, hvor vi taler trusler om vold eller mod personer. Henning Knudsen er kontrolchef i Fødevareregion Øst i Ringsted, og han mærker tydeligt, at hans medarbejdere i stigende grad bliver mødt at vrede virksomhedsejere, når de kommer på kontrolbesøg.

- Det er klart, at før kunne vi komme med en indskærpelse, og så var det først hvis vi kom ud igen, og det ikke var bragt i orden, at der faldt en bøde. Nu falder bøden med det samme, og det betyder, at virksomhedsejerne oftere reagerer meget voldsomt, siger Henning Knudsen i dag til TV2 Øst.

Else Aagaard er en af de tilsynsførende, der møder op på virksomhederne. For få måneder siden blev hun overfuset af en virksomhedsejer, der ikke levede op til kravene om fødevaresikkerhed, og derfor mistede den prøveautorisation, han havde haft. - Han gik truende hen imod mig og rev kontrolrapporten over, og smed den i ansigtet på mig. Det var ikke særlig behageligt, for han var ganske stor og meget vred, siger hun i dag.

Else Aagaard havde dog netop været på Fødevareregionens nye kommunikationskursus, der afholdes af politiet. Og det hjalp hende godt i situationen. - Jeg var faktisk helt rolig omkring det, og koncentrerede mig om at læse ham og hans kropssprog, så jeg følte mig klædt på til opgaven, siger hun.

Samtlige tilsynsførende kommer på kommunikationskursus hos politiet, hvor de dels lærer at udtrykke sig som myndighedspersoner, og dels lærer at tale konflikten ned, istedet for at tale den op, som Henning Knudsen udtrykker det. - Det er nogle meget vanskelige situationer, vores medarbejdere skal håndtere, og nogle gange skal de informere virksomhedsejerne om ubehagelige ting. Så det er vigtigt, at de har de redskaber, der skal til, siger han.


Nyhedsoverblik