Trafikforsker: Hellere to betalings-ringe end én

Hvis en ny rød regering vil virkeliggøre planerne om den kontroversielle betalingsring, bør de indføre to betalingsringe i stedet for én.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sådan lyder rådet fra lektor og trafikforsker ved Roskilde Universitet (RUC), Per Homann Jespersen.

- Hvis man indfører betalingsringen, bør man indføre et toringssystem, der går langs Ring 2 og Ring 3. Det vil fordele byrden på bilisterne mere retfærdigt, siger Per Homann Jespersen til DAGBLADET Roskilde.

- Hvis man indfører én betalingring, vil det skabe massiv omkørsel langs Ring 2. Men hvis man indfører et toringssystem, vil det reducere trængslen af biler yderligere og samtidig give plads til langt flere busser, som er en vigtig forudsætning for, at det her kan lykkes, siger han.

Per Homann Jespersen mener, at det egentlig ville være mest retfærdigt, hvis man indførte et betalingssystem, hvor bilisterne betalte for det antal kilometer, de kører inden for ringen. Men for mange bilister vil det smage for meget af overvågning og derfor er den løsning næppe sandsynlig, erkender han.

Det er ikke første gang, at idéen om et toringssystem er blevet luftet. Den blev allerede foreslået i 2008 af daværende indenrigsminister Lars Løkke Rasmussens (V) embedsmænd. En anbefaling som Løkke bekendt afviste dengang, skriver avisen.


Nyhedsoverblik