Trængsel på motorvejen

Den politiske aftale om nye jernbaner - blandet andet fra København til Ringsted - for henved 13 milliarder kroner vil give jernbanetrafikken et markant løft. Men de titusinder af bilister, der hver morgen sidder i kø på Køge Bugt-motorvejen, får ikke meget hjælp fra jernbaner.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Derfor er en udbygning af især Køge Bugt-motorvejen stadig en hastesag, skriver Berlingske Tidende.

Det mener i hvert fald Dansk Industri (DI), som har fundet beregninger fra Trafikstyrelsen, som viser, at den nye jernbane fra Ringsted over Køge til København kun flytter omkring 1.500 bilister over i tog på den kommende jernbanestrækning.

- Motorvejen rundt om Køge Bugt er den mest befærdede i Danmark overhovedet. Trængslen er allerede i dag markant - og det vil en ny jernbane ikke ændre noget som helst på, siger DIs chef for infrastruktur, Michael Carlsen.

Han mener, at den nye jernbane er en fremragende investering, men han er bange for, at politikerne nu kan føle
sig fristet til at tro, at der så ikke er brug for den udvidede motorvej lige med det samme. Hvis ikke motorvejens kapacitet forøges, vil trængslen firedobles frem mod 2030. Det svarer til, at 80.000 bilister vil sidde i trængsel hver morgen.


Nyhedsoverblik