Togslagsmål truer nye udbud

Beslutningen om, at DSB skal aflevere 20 togsæt fra den sjællandske regionaltrafik til Kystbanen, truer politisk aftale.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De 20 togsæt som DSB skal sende fra sjællands regionaltrafik og til kystbanen, vækker harme. Socialdemokraterne har på baggrund af beslutningen sat en stopper for en aftale om, at en tredjedel af DSBs trafik udenfor hovedstrækninger og S-togsbanen skal udbydes inden 2014. Det skriver Berlingske Tidende.

Regeringen støtter dem i, at der først skal igangsættes nye udbud når det er sikkert hvorvidt der de nye IC4 tog overhovedet kommer til at køre.

Situationen opstod efter det kom frem, at DSB er forpligtet til at overdrage 20 af de moderne såkaldte IR4-tog til DSB First i 2009. Den aftalte blev godkendt af Folketignets finansudvalg tilbage i 2006. Dengang troede alle stadig, at IC4-togene var køreklar når aftalen trådte i kraft. Det betyder, at specielt strækningen mellem København og Ringsted bliver hårdt ramt. Her må passagererne vinke farvel til deres nyeste toge, og i stedet nøjes med gamle slidte blå vogne.

- Det giver ingen mening at fastholde beslutningen om nye udbud inden 2014, for vi kan simpelthen ikke byde folk, at der ikke følger moderne materiel med. Derfor foreslår vi, at man stopper for al videre udbud, indtil vi har fået styr på den katastrofale mangel på moderne tog i Danmark, siger Mogens Heunicke, som er Socialdemokraternes trafikordfører.

Den konservative transportminister Lars Barfoed kalder situationen for beklagelig.

- Det er min opfattelse, at vi ikke skal foretage nye udbud før vi er helt sikre på, at der er en stabil materiel situation. Så meget har vi lært af denne her historie, og derfor er jeg egentlig meget på linje med Magnus Heunicke. Vi skal ikke ikke bringe os i sådan en situation igen, siger han til Berlingske Tidende.


Nyhedsoverblik