Undskyldningen kommer, mens DSB som følge af IC4-skandalen kæmper for at skrabe tilstrækkeligt med togmateriel sammen og skaffe siddepladser til et stadigt stigende antal passagerer, skriver Berlingske.
- Det var en gigantisk fejltagelse, at man annullerede elektrificeringen i 1995-96. Der var nogle rapporter dengang, som sagde, at der ikke var grund til at fortsætte, men det ændrer ikke ved, at primært den daværende regering begik en historisk brøler, siger den socialdemokratiske trafikordfører Magnus Heunicke og tilføjer, at den daværende VK-opposition heller ikke stillede med et finansieret forlag om, at elektrificeringen skulle udbygges på bl.a. strækningen Fredericia-Aarhus-Aalborg.
SFs trafikordfører, Anne Baastrup, bakker op om undskyldningen.
- Jeg er parat til at gå bodsgang, og jeg forstår godt, at vi bliver hånet for det nu. Men havde vi pengene? -Nej! Det var det, der var hovedproblemet. Så jeg siger undskyld, undskyld, undskyld på mine forgængeres vegne, men pengene var der ikke, siger Anne Baastrup.
Et stort flertal i Folketinget er dog parat til at råde bod på den historiske brøler og elektrificere de resterende banestrækninger, så snart det er teknisk muligt og økonomisk rentabelt.
Ifølge områdechef i Banedanmark Martin Munk Hansen er det mest optimale at vente, indtil et nyt signalsystem er rullet ud over hele landet i perioden frem til 2022.
Dog kan strækningen Lunderskov-Esbjerg være elektrificeret i 2015, og de nye baner København-Ringsted-Femern er elektrificeret, når de åbner i 2018-20.