Telefonsvarer satte stopper for behandlingsgaranti

En patient fra Skælskør ville henvises til behandling et andet sted, fordi Kalundborg Sygehus ikke kunne leve op til én måneds-garantien. Men han fik blot en telefonsvarer.

Du har ringet til Kalundborg Sygehus. Vi har ferielukket til den 3. august.

Det var beskeden, som Rasmus Vigen fra den lille ø Glænø ved Skælskør fik, da han ringede til Kalundborg Sygehus for at gøre krav på én måneds-garantien fra det danske sygehusvæsen, fortæller Sjællandske.

Rasmus Vigen var blevet indlagt på Slagelse Sygehus den 7. juli, efter hans læge havde konstateret, at han led af navlebrok. Den 10. juli modtog han et brev, som lovede ham en forundersøgelse på Kalundborg Sygehus den 18. august. Altså mere end en måned efter, undersøgelsen fandt sted.

- Jeg ringede for at få en henvisning, så jeg kunne blive behandlet et andet sted, nu de ikke kunne overholde én måneds-garantien. Men så fik jeg bare en glad telefonsvarer, som ikke engang gav mig noget andet nummer, jeg kunne ringe til, fortæller han.

Her ville andre måske bare have accepteret, at afdelingen holdt ferielukket og ventet til den 18. august med at dukke op. Men ikke Rasmus Vigen. Han ringede til omstillingen på Kalundborg Sygehus og blev sendt rundt i systemet for så til sidst at ende hos Patientkontoret for Region Sjælland.

- Jeg mener ikke, det kan passe, at det skal være så svært. Jeg tror, at mange bare ville give op. Det gør mig sur og ked af det, forklarer den oprørte patient til Sjællandske.

Sagen endte med, at den 60-årige i hast kontaktede Slagelse Sygehus, som heldigvis stadig havde hans papirer, og dermed kunne henvise ham til Erichsens Privathospital i Charlottenlund.

På grund af Rasmus Vigens ihærdighed er telefonsvareren i Kalundborg nu også blevet rettet, så den henviser til et andet sygehus i stedet for blot at fortælle, at sygehuset er ferielukket.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App