Taxaer i krise

Taxavognmænd på stribe må dreje nøglen om, og det er faktisk kommunerne, der er med til at ødelægge erhvervet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Som taxachauffør må man i dag kigge langt efter kunderne

- Man kan ikke tjene sin løn i øjeblikket, siger Kim Grøn, der taxavognmand i Kalundborg.

Der er nemlig ikke længere kronede dage. Og de flexture kommunerne udbyder til Movia er med til at udkonkurrere taxavognmændene. Det er nemlig de vognmænd, der kan levere den mindste pris, der får turen. Det kan få store konsekvenser for Kim Grøn, når han ingen flexture får. Hans omsætning er nemlig afhængig af den kommunale kørsel.  

- I værste fald så må jeg lukke og finde noget andet at lave, siger Kim Grøn.

I Kalundborg Taxa har de haft 19 vogne - nu er de nede på 14. Og der er blevet færre taxaer i regionen. Hos Slagelse Taxa er de gået fra 52 vogne til 43. I Holbæk er 21 blevet til 18 og i Ringsted er 24 til blevet 14 vogne.

Hos brancheforeningen placerer man skylden hos kommunerne.

- Den er hårdt presset af de udbud, som der er og kører lige for tiden. Man er presset af, at kommunerne vælger at overlade kørslen til trafikselskaberne og dermed kommer ind i den her udbudsform, der ikke giver en nogen fremtidssikring for vognmændene, siger Trine Wollenberg, der er direktør i Dansk Taxiråd.

Men i Kalundborg er nødt til at sikre borgeren billig transport.


Nyhedsoverblik