Sundhedspersonale skal lære at sige undskyld

Når det sker fejl på regionens sygehuse, skal personalet være bedre til at tage ansvar og erkende fejlene. Det er målet med et nyt initiativ fra Dansk Selskab for Patientsikkerhed.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der siges ikke nok undskyld de danske sygehuse. Det skal 15 såkaldte patientambassadører nu lave om på. Eva Simonsen fra Holbæk mistede for seks år siden sin mor efter nogle groteske fejl på Esbjerg Sygehus. Men Eva fik aldrig en undskyldning. 

- Det blev fortiet, og vi var utrolig frustrerede. Det var trods alt vores mor vi havde mistet, siger patientambassadør Eva Simonsen.

 På Slagelse Sygehus vil man gerne have en god kommunikation mellem personale, patienter og pårørende. Derfor holder personalet møder med patienterne i stedet for at gå stuegang. Som patient får man en kontaktperson, som følger en før, under og efter behandlingen. Og når der sker fejl, laver personalet ofte en analyse. På hospitalsdansk en kerneårsagsanalyse. Men det er ikke alle, der har noget at sige i den analyse. - Det er ikke så tit patienterne bliver hørt, men det kommer der mere fokus på, siger Ledende Overlæge, Klinikchef Torben Stjernebjerg fra Slagelse Sygehus  Eva Simonsen mener, at det netop er kernen i problemet. - Patienterne er jo med gennem hele forløbet, så hvorfor hører man ikke også dem? De har jo også oplevet og set nogen ting, som kan være meget relevante, siger Eva Simonsen. 

På Slagelse Sygehus vil man fremover gøre brug af patientambassadørerne for at forbedre kommunikationen.


Nyhedsoverblik