Studenter i udkantskommuner får de laveste gennemsnit

Gymnasieelever fra de socialt stærkeste områder i Danmark løber med de højeste karakterer til eksamen. Og det får forskere til at slå alarm.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I Ishøj Kommune får eleverne på det almene gymnasium 5,4 i gennemsnit til studentereksamen. I Guldborgsund Kommune får de 6,5, mens snittet er 7,7 i Rudersdal.

Forskellen på gennemsnitskaraktererne mellem kommunerne er så stor, at det giver anledning til bekymring hos flere forskere. Det skriver Politiken tirsdag.

- Det her er alvorligt. Tallene afspejler det sociale danmarkskort og viser, at der er en massiv polarisering i samfundet, siger Noemi Katznelson, forskningsleder ved Center for Ungdomsforskning, DPU, til Politiken.

Ifølge Noemi Katznelson og flere andre eksperter hænger karaktergennemsnittet ikke nødvendigvis sammen med kvaliteten af undervisningen på det enkelte gymnasium. I stedet peger de på, at gymnasierne rekrutterer elever fra meget forskellige miljøer.

Det er især i kommunerne i udkantsområderne og i socialt belastede områder, eleverne får lave karakterer.

Det viser tal, som Uni-C, der er en styrelse under Ministeriet for Børn og Undervisning, har trukket ud for Politiken på baggrund af studentereksamen i sommeren 2011.

- Den sociale faktor slår meget stærkt igennem i visse områder, fordi eleverne kommer fra så vidt forskellige baggrunde, siger uddannelsesforsker ved Roskilde Universitet Christian Helms Jørgensen.

En måde, hvorpå politikerne kan udligne karakterforskellene, er ved at gøre op med det frie gymnasievalg og blande eleverne, mener Christian Helms Jørgensen.

- Elever, der går sammen med meget dygtige elever, bliver også fagligt dygtigere. Det vil give elever med dårlige forudsætninger muligheden for at få en god eksamen, de reelt kan bruge til noget, siger han.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) vil hellere indføre et socialt taxameter, der betyder, at midlerne til gymnasierne skal omfordeles, så gymnasier med mange fagligt svage elever får mest.

/ritzau/


Nyhedsoverblik