Det vi har sammen

Tog på Storstrømsbroen igen

Foto: TV ØST

Foto: TV ØST

Foto: TV ØST

1 af 3

Mandag morgen blev der igen åbnet op for togtrafikken på Storstrømsbroen, men det er kun få tog der får lov til at passere.

Det er gode nyheder, at man igen kan køre til Sydhavsøerne i tog. Men de rejsende kan alligevel se frem til at skulle følge en særkøreplan frem til begyndelsen af 2012.

Der er fundet 11 revner i broen og de fire største er nu blevet repareret. De resterende syv skal stadig repareres og det betyder, at den nedslidte Storstrømsbro formentlig først engang i det nye år atter er gearet til, at der kan køre tog over broen i fuldt omfang. Det oplyser DSB.

Stadig skift i Vordingborg

Enkelte tog vil nu kunne køre direkte mellem København og Lolland-Falster, mens andre vil kræve togskift i Vordingborg.

- Med den nye særkøreplan gør vi det lettere og hurtigere at rejse over Storstrømsbroen, fordi det er hurtigere at skifte fra det ene tog til det andet, end det er at skulle skifte mellem tog og bus, siger trafikinformationschef Tony Bispeskov fra DSB.

00:44 Luk video

Foto: TV ØST

Storstrømsforsinkelser vil fortsætte

Mandag kører der atter tog over Storstrømsbroen, men pendlere mellem Sjælland og Lolland-Falster må fortsat indstille sig på forsinkelser.

Fra mandag kører der tog over Storstrømsbroen i en særkøreplan, hvor enkelte tog vil køre direkte mellem København og Lolland-Falster, mens andre vil kræve togskift i Vordingborg.

- Med den nye særkøreplan gør vi det lettere og hurtigere at rejse over Storstrømsbroen, fordi det er hurtigere at skifte fra det ene tog til det andet, end det er at skulle skifte mellem tog og bus, siger trafikinformationschef Tony Bispeskov til Ritzau

Selvom togtrafikken over den nedslidte og revnede bro nu bliver genoptaget, vil der dog  gå lang tid inden trafikken er normaliseret. I en pressemeddelelse oplyser DSB, at Storstrømsbroen formentlig først engang i det nye år atter er gearet til, at der kan køre tog over broen i fuldt omfang.

Læs mere om, hvilke tog der kører over, her

Foto: TV ØST

Strandede togsæt kom over

15. november 2011

De strandede togsæt er nu alle kommet sikkert over broen og er på værksted i København.

BaneDanmark og DSB fik mandag de strandede togsæt over broen. Alt som planlagt, og de seks togsæt blev under nøje overvågning af kørt over broen.

De seks togsæt og 28 togvogne har været strandet i Nykøbing Falster siden den 19. oktober på grund af flere kritiske revner i den gamle bro.

- Overordnet set forløb projektet fantastisk godt. Vi havde lavet en ret detaljeret køreplan sammen med DSB, og den fulgte vi til punkt og prikke, siger områdechef Søren Boysen, Banedanmark.

Projektet med at få vogne og lokomotiver retur viste sig at udgøre lidt af et puslespil. De seks strandede lokomotiver vejer nemlig ikke mindre end 123 tons stykket. Derfor måtte de kun trille over den sårbare bro enkeltvis.

- DSB stillede derfor med et gammelt MX-lokomotiv, et museumstog, der skulle trække vognene, forklarer Søren Boysen.

TV2 ØST kl. 22.20:

01:05 Luk video

Foto: TV ØST

Storstrømsforsinkelser fortsætter
10. november 2011

Pendlere mellem Sjælland og Lolland-Falster må fortsat indstille sig på forsinkelser. For det er ikke alle tog, der får lov at køre over broen, når den igen åbnes for togtrafik.

Siden storstrømsbroen blev lukket, har det været surt at være pendler. Og det bliver det ved med at være noget tid endnu.

Når der åbnes op for togtrafikken er broen nemlig slet ikke færdigrepareret. Kun de fire største revner vil være udbedrede, mens de resterende syv mindre revner stadigvæk skal repareres.

- Det betyder, at vi ikke kan køre over med de tunge tog. Men vi kan heldigvis køre over med de letterere vogne, som er vores MR-vogne, og det vil så være det, vi praktiserer, siger trafikinformationschef hos DSB, Tony Bispeskov.

Det er lokomotivet, der trækker de sædvanlige dobbeltdækker-tog, der vejer flere hundrede tons og altså ikke må passere broen. Pendlere i disse tog må indstille sig på fortsat at skulle skifte i Vordingborg. Denne gang til et lettere tog i stedet for en bus.

- Når vi kan lave en overgang til et andet tog, så vil der være en forlænget rejsetid på 5-10 minutter, så det er væsenligt mindre end de nuværende 30 minutter, siger Tony Bispeskov.

Særkøreplanen fortsætter indtil alle 11 revner i broen er repareret. Ifølge Banedanmark vil de mindre revner i broen blive udbedret i løbet af de kommende uger. Først derefter kan det komme på tale at lade de tonstunge dobbeltdækker-tog køre over broen igen.

Så der går altså noget tid endnu, før pendlerne kan vende tilbage til en normal hverdag.

01:57 Luk video

Foto: TV ØST

4. november 2011

Fortsat lukket for tog

Banedanmark måtte fredag i sidste øjeblik aflyse den storstilede opgave, som skulle få DSB's strandede togsæt over til Sjælland. En revne i Storstrømsbroen var større end ventet.

Mere dårligt nyt for pendlerne. Det lykkedes ikke at få de strandede dobbeltdækker-togvogne over til Sjælland fredag aften.

Banedanmark var ellers klar til opgaven, og det første tog stod stand-by, men det fik aldrig det grønne lys.

Ifølge Områdechef i Banedanmark, Søren Boysen, havde undersøgelser fredag eftermiddag vist, at en revne var større end ventet, og derfor ville man ikke lægge et stort tryk ovenpå. Nu skal revnen udbedres, inden man eventuelt vil gøre et nyt forsøg. Det vides endnu ikke, hvor lang tid det vil tage.

DSB er skuffet over den aflyste operation. Pendlerne til og fra København får nemlig så ikke glæde af dobbeltdækker-togvognene, som man havde håbet kunne komme på skinner fra på mandag. DSB fortsætter med at køre efter den nuværende særkøreplan og beder kunderne tjekke hjemmesiden, som vil blive opdateret løbende.

02:31 Luk video

Foto: TV ØST

4. november 2011

11 revner på Storstrømsbro

Røntgenundersøgelsen af Storstrømsbroen er slut og viser, at den har slået 11 revner. Broen åbner dog snart.

Den forslåede Storstrømsbro har fredag fået sin diagnose efter en omfattende røntgenundersøgelse, som har stået på i mere end to uger.

Der er 11 revner i broen og altså ikke de 30 mulige, som der tidligere har været tale om.

- Revnerne er alle af en sådan karakter, at vi nu kan reparere dem og bringe broen i den stand, der skal til for at klare den aktuelle trafikmængde, siger områdechef i Banedanmark Søren Boysen i en pressemeddelelse.

Foto: TV ØST

27. oktober 2011

Usikkerhed om åbningen af Storstrømsbroen

Først i begyndelsen af november kan Banedanmark sige, hvornår togene igen må køre over broen.

Det er første gang Banedanmark oplever revner i broer som dem på Storstrømsbroen. Derfor skulle de først finde ud af, hvordan revnerne skulle laves.

Storstrømsbroen er stadig ved at blive røntgenfotograferet, og fra mandag d. 1. november bliver den også ultralydsscannet. Det er først når Banedanmark er færdig med disse undersøgelser, at  man kan sige, hvornår der igen kan køre tog over broen.

- Nu har vi fundet metoden til at reparere broen, så hvornår vi åbner broen igen, afhænger af, om vi finder flere revner. Det finder vi ud af i næste uge, siger Søren Boysen, der er områdechef i Banedanmark.

Indtil videre er der fundet fire revner i Storstrømsbroen, den første er blevet lavet, og broarbejdere er i gang med de sidste tre. I første omgang sagde Banedanmark, at broen skulle åbne for togtrafik den 13. november, men det er ikke længere sikkert.

01:46 Luk video

 

Foto: TV ØST

Flere revner fundet i Storstrømsbroen

Undersøgelser af Storstrømsbroen har påvist yderligere to revner i broen. Samtidig har den første revne vist sig, at være dobbelt så lang som forventet.

Der er nu konstateret i alt fire revner i Storstrømsbroen. Det viser røntgenundersøgelser, som Banedanmark står bag.

Det er to mindre revner, der har vist sig på de nyeste røntgenbilleder – billeder som samtidig fastslår, at den revne, der i sidste uge var årsag til at al togtrafik blev indstillet, er 50 cm lang - altså dobbelt så lang som først antaget.

- Der er selvfølgelig udbedringen af revnerne, og det er i fuld gang. Og så skal vi have identificeret og fundet ud af, hvad der præcis er i de revneidentifikationer, vi har set, siger Søren Boysen, der er områdechef for Teknisk Drift hos Banedanmark til TV2 ØST.

01:14 Luk video

Foto: TV ØST

Storstrømsbro lukket for tog

Banedanmark har fundet revner på Storstrømsbroen og det betyder at al togtrafik over broen er stoppet frem til midten af november

Fundet af  revner i Storstrømsbroen giver  fortsatte problemer for togtrafikken mellem Sydsjælland og Falster. Al togdrift mellem de to øer vil foreløbig være lukket frem til midten af november.

Det er Banedanmarks undersøgelser af broens svævefag, der ved hjælp af røntgen har afsløret revnerne.

Sideløbende med undersøgelserne bliver der lavet aflastende reparationer for de fundne revner, og så længe de står på, vil broen være lukket for al togtrafik, oplyser Søren Boysen, der er områdechef i Banedanmark.

- Storstrømsbroen har en særlig konstruktion, hvor nogle punkter har ekstra stor belastning. Og netop derfor igangsatte vi også de omfattende røntgenundersøgelser af de hårdest belastede steder på broen for at undersøge dens evne til at klare trafikken på den korte og den lidt længere bane, siger Søren Boysen.

Banedanmark skal i alt foretage godt 100 røntgenundersøgelser af broens svævefag. .

Læs relaterede artikler:
Revne i Storstrømsbroen skaber forsinkelser
Banedanmark lukker storstrømsbro
Spændring skal stabilisere revnen i storstrømsbroen

Se indslag:

05:35 Luk video

Foto: TV ØST

Storstrømsbroen - en ældre dame

Storstrømsbroen blev i 1937 indviet under promp og pragt og med royalt besøg. Men i dag lider den - og fremtiden er usikker.

En septemberdag i 1937, på kong Christians Xs fødselsdag, blev Storstrømsbroen indviet. Der var særtog fra København og et sted mellem 40- 50.000 mennesker var samlet til den store begivenhed.

Mads Gudiksen er dykket ned i broens spændende historie:

09:52 Luk video

Foto: TV ØST

View Larger Map

Tip os Har du et godt tip?