Stor debat om natursti

Debatten om hvorvidt der skal anlægges en natursti på den gamle banestrækning mellem Næstved, Slagelse og Skælskør har rullet på TV2 ØSTs hjemmeside siden i torsdags.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

TV2 ØST sendte i fredags dette indslag om de veterantogsentutiaster, der er utrilfredse med den nye sti:
[video:flv:090221_natursti.flv]

Og siden da har debatten rullet på hjemmesiden. Der er både argumenter for og imod den kommende natursti. Du kan læse et sammendrag af debatindlæggene herunder:

- Vi kan med beklagelse konstatere at den gamle Slagelsebane samt (sidebanen) til Skælskør tilsyneladende bliver revet op med rod. Da Skælskør strækningen allerede danner fundament for en efterhånden aldrende veteranbane og en del af den store bane (læs Slagelse- Dalmose) kunne komme til det i fremtiden,er det en meget trist nyhed at læse. Kan man virkelig ikke finde en løsning hvor både jernbaneklubberne og naturelskerne kan tilgodeses.
- DDF

- vær nu realistiske og forsøg at se udover tippen på jeres damptogslegefløjte. Som en daglig (bil)pendler på tværs af jernbanen har det undret mig hvorfor man ikke udnyttede det til noget mere nyttigt, end blot til en nærliggende affaldsplads for beboerne op til den nedlagte jernbane.  At ændre banen til en natursti tro jeg vil være et uhyre vigtigt aktiv dels for lokalbefolkningen, der derved pludselig får en SIKKER befordringssti for de bløde trafikanter, der skal til og fra skole, samt for turismen, der derved kan tilbude hele vestsjælland som et naturferieområde. Jeg medgiver at det ikke bare er nok at lave en natursti. Kommunerne må lytte til andres erfaringer med lignende stisystemer og sikre at løbende vedligeholdelse bliver en realitet.
- Nyborg

- Sig nej tak til de penge og brug i stedet energien på at etablere en letbaneforbindelse mellem Slagelse og Næstved med moderne togmateriel. Det er sikkert en anden pengekasse, der skal bruges til at etablere en letbane, og en sådan letbane kan, hvis man beslutter det nu, sikkert ikke være klar før om 10-15 år, men har man først lavet banearealet om til en "natursti", så er chancen for etablering af en letbane Slagelse-Næstved forspildt.
- Nis J. Vind Larsen, trafik- & pendlertalsmand
PENDLERKLUBBEN NORDVESTBANEN (KALUNDBORG)

- Det er selvfølgelig vigtigt at dække forskellige sider af projektet, men det er vel også vigtigt at bevare proportionerne, idet undersøgelser af holdningerne ved borgermøder viser, at for hver sørgmodig veterantogsmand er der 30 begejstrede cyklister, gående og ryttere, som jubler over stiprojektet.
- Lars Aagerup

- Jeg forståer ikke hvorfor den her sti partout skal ligge lige dér hvor jernbanen ligger? Den kunne ligge hvor som helst, den kunne ovni i købet bare løbe parallelt med banen. På den måde blev alle tilgodeset, både dem der har jernbane som hobby, og dem der vil benytte stien. Stien kan man placere hvor man vil, banen kommer aldrig tilbage, når den først er pillet op...
- Lars

(Læs hele debat-tråden)

Nordea-fonden har doneret 36 millioner kroner til ombygningen. Projektet sker som et samarbejde mellem Miljøministeriet, Transportministeriet samt Næstved og Slagelse Kommuner.

Omkring stien skal der desuden blive plads til skovlegepladser og andre aktiviteter. Ombygningen bliver officielt skudt igang med overdragelsen af strækningen fra Transport- til Miljøministeriet den 1. april.

- Det er resultatet af et godt samarbejde mellem både private og offentlige aktører, fortæller transportminister Lars Barfoed (K), der glæder sig over, at togstrækningen fremover vil blive anvendt til gavn for folkesundheden.

Stien er forventet færdig med udgangen af 2010.


Nyhedsoverblik