Statsministeren har en plan,- og et Rejsehold af skoleeksperter der har taget sig af at udføre et serviceeftersyn på den danske folkeskole. Men i dag var det alligevel ministeren selv der var i marken, for at se eksempler på nutidens danske skoleundervisning.
Pedersborg Skole er valgt, fordi man her underviser i dansk, efter en ”moderne læsestrategi”.
-Det er en metode der sigter på at eleverne ikke bare skal lære at læse, men at de også skal FORSTÅ hvad de læser, -siger lærer og læsekonsulent Heidi Schuppli.
Statsministeren kan godt huske dengang han selv var dreng, -dengang var meget anderledes:
-Jeg syntes umiddelbart bedømt, at så virker den her undervisningsform mere engagerende end dengang jeg gik i skole, da sad vi i hestesko og læste op for hele klassen. Og så diskuterede vi, hvad vi havde læst.
Det er fremtidens krav til kunnen, i en mere og mere internationaliseret konkurrence, der har fået Lars Løkke Rasmussen til at kaste sig ud i gennemgang af folkeskolen:
-Vi er nødt til at se i øjnene, at i en verden som bliver mindre og mindre, og hvor vi konkurrerer mod ingeniører i Indien og i Sydkorea og Japan og Singapore, -så skal vi også være dygtigere på det vi kan kalde ”den faglige faglighed, -siger statsministeren.