Solen sætter koldskål på menuen

De får travlt på Arlas store mejeri i Slagelse. Når solen skruer på for temperaturen, skal der nemlig stå koldskål på bordet hos os danskere. Masser af koldskål.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På tirsdag lover meteorologerne op til 30 grader, og for mange danskere betyder det, at der vil stå koldskål på menuen. Helt præcist forventer Danmarks største koldskålsproducent, Arla, at de skal producere lige så meget koldskål til på tirsdag, som de gjorde på årets første sommerdag, der traditionelt er den dag på året, hvor danskerne er mest hæmningsløse med deres koldskålindtag. Det skriver Landbrug & Fødevarers netmagasin FoodCulture.dk.

- 30 grader vil få rigtig mange til at købe koldskål, og vi forventer faktisk at producere ca. 250.000 liter alene til på tirsdag, oplyser planlægger i Arla, Michael Nøhr.

Ifølge ham er der en direkte sammenhæng mellem vejret og koldskålsproduktionen, og 2011 har da indtil videre også været et rekordår med et salg på hele 7.832.000 liter koldskål og 3.564.485 liter kærnemælk.

Det er den samme vurdering, man får fra konkurrenten Thise, der melder allerede at have solgt fyrre procent mere koldskål i år end på samme tidspunkt sidste år.

- Der er en ligefrem proportionalitet mellem vejrudsigten og vores koldskålsproduktion, men jeg mener dog ikke, at det kun er vejret, der er skyld i den markante fremgang. Også lanceringen af nye produkter har fået folk til i højere grad at vælge koldskål, siger salgsdirektør i Thise, Mogens Poulsen til FoodCulture.dk.


Nyhedsoverblik