Små stationer kan genåbnes

rapport fra Trafikstyrelsen foreslår genåbning af en række små stationer, som tidligere er blevet nedlagte. Der kan puste nyt liv i lokalsamfund

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En genåbning af stationen i Fjenneslev på Vestbanen, Lov på Sydbanen eller Kværkeby mellem Ringsted og Roskilde kan puste nyt liv i landsbysamfund i tilbagegang.

En omfattende rapport fra Trafikstyrelsen omtaler ifølge DR Sjælland muligheden af at genåbne en række tidligere nedlagte stationer eller åbne helt nye i udkanten af de større byer.

Og det vil være et ordentligt løft for et mindre lokalsamfund, hvis det på den måde kan skifte status fra landsby til stationsby. Det fastslår Pia Heike Johansen fra Institut for forskning og udvikling i Landdistrikter på SDU .

- I mange tilfælde vil det kunne sætte en positiv spiral i gang. Hvis kommunen får øje på området ved fremtidige udstykninger. Og erhvervslivet samtidig ser omårdet som en mulighed, når nye butikker skal etableres, så er der lagt op til en god udvikling, siger hun.

Genåbning af nedlagte stationer eller åbning af helt nye standsningssteder vil til gengæld betyde helt nye udfordringer for køreplanlæggerne.

For det kan godt være, at det vil være en gevinst for lansbyen, der igen bliver stationsby. Men det bliver knap så sjovt, for pendlerne, hvis toget skal stoppe seks, syv eller otte gange mere på vej ind mod København, mener Per Homann Jespersen, som er trafikforsker på RUC.

Herlufmagle, Fjenneslev, Svenstrup, Lov, Klarskov og Orehoved er bare enkelte af de stationer, som nævnes som muligheder for at genåbne stationer.

Desuden nævnes muligheden for at nyåbne en hel række lokalstationer i udkanterne af regionens større byer.


Nyhedsoverblik