Skolelukning giver integrationsproblemer

Nørrevangsskolen ved Nordbyen i Slagelse har i halvandet år været inde i en god udvikling med højere karakterer og læseevne. Men nu står skolen til lukning.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I alt er seks skoler foreslået lukket i Slagelse Kommunes forslag til den nye skolestruktur. En af dem er Nørrevangsskolen, hvor to ud af tre elever er tosprogede. Her har Slagelse Kommune for halvandet år siden iværksat et storstilet skole- og integrationsprojekt. I 'heltidsskolen' går alle elever i skole helt til klokken 16, og det er de faktisk glade for.

- Det er seriøst blevet bedre, og skolen fungerer meget bedre. Man kommer lykkelig i skole, siger Merve Capraz, 9.b. på Nørrevangsskolen.

På blot et år har Nørrevangsskolen forøget sit karaktergennemsnit fra 4,4 til 5,5. Men i Slagelse Kommunes forslag til en ny skolestruktur skal eleverne fra Nørrevangsskolen spredes på henholdsvis Nymarksskolen og Marievangsskolen.

-  Det er ærgerligt, for vi er lige nu inde i en rigtig god proces. Jeg frygter, der bliver mere ballade rundt omkring i Nordbyen, og mange eleverne kan blive tabt på gulvet, hvis skolen lukker, siger Jytte Normann, skolebestyrelsesformand, Nørrevangsskolen.

Over de kommende tre år har Undervisningsministeriet tildelt Nørrevangsskolen tre millioner kroner, så man kan fremme integrationsindsatsen og fortsætte de gode takter fra heltidsskolen. Men med lukning kan skolen godt vinke farvel til de penge.

- Hvis det når dertil, hvor vi må ligge Nørrevangsskolen ned og gøre det, der bliver foreslået, så ved jeg også, at vi fra forvaltningen af forhandler med ministeriet om, at hvis Nørrevangsskolen ikke kan modtage de penge, så kunne Slagelse Kommune måske stadig få dem, siger Sten Knuth, formand for Børne, uddannelses- og integrationsudvalget, Slagelse Kommune.

Skolestrukturen bliver endeligt vedtaget den 27. februar.


Nyhedsoverblik