Det vil være nytteløst at kræve stop ved højresving på øde landeveje, det vil være en belastning for vognmændene og cyklisterne skal tage et større ansvar for deres egen sikkerhed, lyder det fra Karsten Nonbo, venstremand og formand for Færdselssikkerhedskommissionen.
Dermed skyder han Dansk Cyklist Forbunds forslag ned om at lastbilchauffører skal holde et såkaldt orienteringsstop, inden de drejer til højre.
Et orienteringsstop betyder, at chaufføren skal stoppe helt op for at se, om der er cyklister der skal ligeud, inden han drejer den tunge bil.
Karsten Nonbo mener et orienteringsstop hurtigt kan blive en rutinesag uden den store effekt, og at det vil være en unødig stor chikane for lastbilchaufførerne at skulle stoppe helt op. Det er simpelt hen for dyrt.
Han vil dog godt være med til at se på, om det eventuelt kunne være en mulighed i byerne.
Både fra SF og Socialdemokraterne er der opbakning til Dansk Cyklist Forbunds forslag.