Sjællandsk skuffelse over trafikplan

Formanden for de 17 kommuner i Region Sjælland er skuffet over, at ingen af de vejprojekter, som Region Sjælland og kommunerne i enighed havde prioriteret, er inde i billedet i den trafikplan, regeringen præsenterede i dag.

- Det var ikke det, vi havde håbet på, siger formanden for kommune-kontaktrådet, viceborgmester Jens Stenbæk (V), Holbæk. Region og kommuner havde prioriteret en bedre tværforbindelse fra Kalundborg over Slagelse og Næstved til Rønnede med en ny, nordlig omfartsvej ved Næstved som det vigtigste delprojekt.

- For vejenes vedkommende vil vi investere dér, hvor vi har de største trængselsproblemer, og hvor vi kan se, at den fremtidige trafikvækst som følge af erhvervs- og samfundsudviklingen vil kræve en udbygning af infrastrukturen. Hovedindsats-områderne er de store landsdelsforbindelser samt trafikken i hovedstadsområdet og Østjylland, lyder det fra transportminister Lars Barfoed (K).

- Det lyder til, at ambitionsniveauet ikke er højt nok, siger Jens Stenbæk til DAGBLADET Roskilde. 

- Men vi er glade for, at der ligger en opprioritering af den kollektive trafik, og det kan selvfølgelig retfærdiggøre, at vi ikke har fået, hvad vi havde håbet på. Vi troede, at vi skulle have en rigtig stor andel denne gang, siger de sjællandske kommuners formand.

Regeringen vil fortsat afvente miljøundersøgelserne af begge muligheder for at udbygge jernbane-kapaciteten mellem Ringsted og København, men planen opremser samtidig en stribe fordele ved nybygnings-løsningen over Køge. Ikke mindst, at denne linjeføring anses for at være en forudsætning for planen om timedrift mellem landets største byer.

Regeringen vil reservere 10 milliarder kroner til Køge-løsningen, der så kan være klar i 2017. Det er noget, der passer Køge-borgmester Marie Stærke (S):

- Det er så tæt på, som vi overhovedet kan forvente at komme. Jeg er meget tilfreds, siger Marie Stærke til DAGBLADET Roskilde.

En yderligere udvidelse af Køge Bugt motorvejen mellem Greve og Køge er med i planen, men er ikke et af de nye projekter, som kommuner og region havde ønsket at få med, fordi det allerede var på tegnebrættet i forvejen.

- Det er rigtigt ærgerligt, at staten ikke forholder sig til de sjællandske omfartsveje, men jeg synes, at vi er gået et skridt i den rigtige retning, siger Marie Stærke. 

Sådan ser regionsrådets formand, Kristian Ebbensgaard (V), også på det. Han er først og fremmest glad for, at der nu tegner sig en endelig beslutning om Køge-løsningen for jernbanen og mere motorvej mellem Køge og Greve. Han ser begge dele som vigtige i forhold til den kommende Femern Bælt-forbindelse.

- De mere regionale, sjællandske vejprojekter må der så arbejdes videre med, siger Kristian Ebbensgaard til DAGBLADET Roskilde. 

/ritzau/

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App