Sejler trods lukning

Onsdag blev der skrevet danmarkshistorie, da rederiet H. Folmer blev frataget retten til at drive rederi på grund af manglende sikkerhedsprocedurer. Men trods lukningen sejler skibene videre under et nyt rederi.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Rederiet H. Folmer med 70 ansatte og 13 skibe hvoraf de fleste er registreret i Nakskov havn fortsætter arbejdet på trods af, at det i går blev frataget retten til at drive rederi, fordi skibene har været tilbageholdt for mange gange - blandt andet af sikkerhedsmæssige grunde.

De 13 skibe sjler videre under rederiet Eria, hvilket er fuldt lovligt, da det nye rederi overtager håndteringen af skibene og påtager sig risikoen for, at de internationale krav om sikkerhed overholdes.

H. Folmer blev i efteråret kendt som ejer af skibet "Danica White", hvor de amerikanske myndigheder i fire måneder frem til december 2006 holdt kaptajn Villy Larsen fra Nakskov fængslet. Han skulle ifølge de amerikanske myndigheder have nægtet at lade den amerikanske kystvagt komme om bord på skibet og nægtet at vise sit id.

Hos 3F er man rystet over at skibene får lov til at sejle videre, hvis ikke Søfartsstyrelsen inspicerer skibene og sikrer besætningen.

Søfartsstyrelsen forsikrer torsdag eftermiddag overfor TV2 ØST, at skibene vil blive inspiceret hurtigst muligt. Hos H. Folmer er man uenig i beslutningen om, at det ikke må drive rederi. Hele overdragelsen af håndteringen til et andet rederi og de nye syn af skibene kommer ifølge rederiet selv til at koste H. Folmer over en million kroner. Hvis omkostninger resulterer i et underskud kan det betyde lukning af virksomheden, fortæller direktør Jørgen Folmer til TV2 ØST.

 

Jørgen Folmer har dog ikke kastet håndklædet i ringen endnu. Sagen er indbragt for byretten i København og ankenævnet og Søfartsstyrelsen er blevet stævnet.


Nyhedsoverblik