Scandlines overvejer at skyde penge i motorvej til Gedser

Købet af fire nye kæmpefærger får nu Scandlines til at overveje at smide penge i en udbyggelse af vejen mellem Nykøbing Falster og Gedser.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Trængslen på Gedser Landevej er for stor - og bliver bare større med nye og større Scandlines-færger. Derfor overvejer rederiet at smide penge i en eventuel udbygning af en ny vej fra Nykøbing Falster til Gedser, skriver ingeniøren.dk.

- Hvis vi skal fremtidssikre forbindelsen mellem Gedser og Rostock, så er der brug for en ny vej herned. Den omfartsvej omkring Nykøbing Falster, som Folketinget har givet penge til, er ikke nok, når resten af vejen herned er tosporet. En af mulighederne for finansiering er et OPP-projekt (offentligt-privat-partnerskab /red.), og på nuværende tidspunkt holder vi alle muligheder åbne – og jeg vil ikke afvise tanken om, at vi også kunne bidrage i en eller anden form, siger linjechef for ruten mellem Danmark og Tyskland, Steen Wæver, til ingeniøren.dk.

Det er indkøbet af to nye færger, der får Scandlines til at tænke i asfalt. Rederiet har investeret 1,7 milliarder i de nye færger og udbygning af infrastruktur og havne på begge sider af Øresund. Det vil næsten tredoble kapaciteten på Gedser-Rostock-ruten, men Scandlines mener ikke, at Gedser Landevej kan følge med.

- Hvis 480 personbiler skal køre efter hinanden i en lang række, så kommer der til at være kø næsten hele vejen til Nykøbing Falster, siger Steen Wæver til ingeniøren.dk.

Rederiet overvejer desuden at købe to færger mere, så der vil være afgang hver time, og Steen Wæver afviser, at den kommende Femern-tunnel vil fjerne behovet for bedre vej mellem Nykøbing og Gedser.

- Femernforbindelsen betjener et helt andet geografisk marked. Dem, der skal mod Berlin eller Østeuropa, vil aldrig bruge den faste forbindelse, for det vil give dem mindst 200 km ekstra at køre, siger Steen Wæver til ingeniøren.dk.

 


Nyhedsoverblik