Roskildes biskop er sjældent i medierne

En ny undersøgelse viser, hvor stor synlighed biskopperne har i medierne. Fra vores region er de to biskopper på en 7. og 9. plads ud af de 10 biskopper.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En undersøgelse lavet af Kristeligt Dagblad viser, hvor stor deltagelsen har været for landets biskopper i medierne i 2012. Avisen har lavet undersøgelsen ved hjælp af artikeldatabasen Infomedia ved at søge på biskoppernes navne i alle danske medier. 


På førstepladsen ligger biskoppen for Københavns Stifts Peter Skov-Jakobsen. I følge Marie Vejrup Nielsen, der er adjunkt i religionsvidenskab ved Aarhus Universitet og som forsker i sammenhængen mellem kristendom, politik og samfund, så handler mediesynligheden ikke kun om biskoppernes evne til at skære igennem i spalterne eller få taletid i radio og tv, men i høj grad om samfundsdebatten.


- Det er meget svært for folkekirken at sætte dagsordenen. Det handler om, hvilke sager der er oppe. Først når der er sat en dagsorden - for eksempel vielse af homoseksuelle - så forholder medierne sig til, hvem man vil høre. Der er mange om buddet, og jo klarere uenigheden er, jo bedre. Står man lidt midt i det hele, er det sværere at komme til orde, siger Marie Vejrup Nielsen til Kristelig Dagblad.


 


Roskildes biskop ligger i bunden


Marie Vejrup Nielsen mener, at folkekirken skal gå langt for at præge samfundsdebatten, og selvom kirken har en flad struktur, så betragter offentligheden i dag biskopperne som repræsentanter for kirken.


- Danskere henter indtryk om religion fra medierne. I en verden hvor religion er til debat, er det derfor i stigende grad vigtigt, at folkekirken har biskopper, som melder skarpt ud. Desuden har folkekirken i nogen tid været på vej til at blive et trossamfund ud af mange, som skal gøre rede for, hvorfor den er til. Den er ikke længere bare en naturlig del af samfundet - der sætte spørgsmålstegn ved kirkens rolle. Sat på spidsen havde vi et årti med islam, og nu handler religionsdebatten også om folkekirken, siger Marie Vejrup Nielsen, Adjunkt i Religionsvidenskab ved Aarhus Universitet.


I vores region er Steen Skovsgaard, der er biskop i Lolland-Falsters Stift, placeret på en 7. plads i undersøgelsen. Helt nede på en 9. plads ligger biskop i Roskilde Stift Peter Fischer-Møller, som blandt andet gik til valg på, at ville sætte kristendommen på mediedagsordenen.


- En forklaring er, at Peter Fischer-Møller er en af de travleste biskopper. Dertil kommer, at det muligvis er svært at erstatte mediebispen Jan Lindhardt (tidligere biskop i Roskilde). Pressen spørger dem, der kan give et gangbart svar. De, der havde forventet en ny Lindhardt, er måske gået lidt galt i byen, bliver skuffede og så spørger de ikke igen, siger Hans Raun Iversen, der er lektor i praktisk teologi.


 


Her kan du se hele listen med antallet at gange biskoppens navn er nævnt i medierne i 2012.


 


Top 10 - Biskoppernes synlighed i medierne


1. Peter Skov-Jakobsen: 1198


2. Karsten Nissen: 1161


3. Elisabeth Dons Christensen: 1001


4. Kresten Drejergaard: 981


5. Kjeld Holm: 930


6. Henning Toft Bro: 805


7. Steen Skovsgaard: 764


8. Niels Henrik Aarendt: 720


9. Peter Fischer-Møller: 693


10. Lise-Lotte Rebel: 561


Nyhedsoverblik