4 milliarder fundet til ny Storstrømsbro

Trafikforligets parter har tirsdag aftalt, hvor de 4 milliarder til den nye Storstrømsbro skal komme fra.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En aftale om en ny Storstrømsbro til 4 milliarder kroner er nu på plads mellem regeringen og oppositionen. Det skriver Ritzau.

Finansieringen af en ny Storstrømsbro er tirsdag faldet på plads mellem partierne i trafikforliget, der tæller alle partier i Folketinget på nær Enhedslisten.

Penge fra billigere signalsystem

De omkring 4 milliarder kroner til broen mellem Sjælland og Falster kommer fra et billigere signalsystem til den danske jernbane, oplyser SF's trafikordfører Jonas Dahl til Ritzau.

Det har indtil tirsdag især været finansieringen af den nye bro, der har delt politikerne, og sendt forhandlingerne til tælling flere gange.

På et møde i Transportministeriet tirsdag har regerings- og oppositionspartierne dermed lagt sidste hånd på en del af en større trafikaftale, hvor der skal bruges op mod 3 milliarder kroner på andre projekter.

Den dobbeltsporede jernbane på den nye Storstrømsbro vil blive anlagt, så passagertog kan passere med 200 kilometer i timen, og bilister kan køre med 80 kilometer i timen.

Storstrømsbro vigtig for Femern-forbindelsen

- Vi sikrer Femern-forbindelsen, for her er det jo afgørende, at Storstrømsbroen fungerer. Kan man ikke komme over Storstrømsbroen, er der ikke så meget mening i at bore en tunnel til Femern. Så det er fuldstændig afgørende, at aftalen nu er i hus, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

Aftalen vil også få betydning i forhold til flere arbejdsplader.

- Det er en stor ting, og det betyder jo også beskæftigelse, da der er arbejdspladser i det at bygge en bro, siger Henrik Dam Kristensen.

Og det er især vigtigt for Lolland.

- Det betyder også, at vi kan gå i gang med ar bejdet. Det er vigtigt, for der er mange arbejdspladser i det, og det har vi brug. Ikke mindst på Lolland-siden, siger Henrik Dam Kristensen.

Arbejdet begynder i 2018 og tager omkring fire år. Der kommer også en gang- og cykelsti.

/ritzau/

 

 

 


Nyhedsoverblik