S-borgmestre bekymrede over betalingsring

Bekymringen om den nye betalingsring breder sig nu fra kommunerne omkring hovedstaden til kommunerne i vores region - også i Socialdemokraternes eget bagland. Få styr på den offentlige transport først, lyder beskeden fra flere S-borgmestre til kollegerne på Christiansborg.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mens regeringen arbejder på at få betalingsringen vedtaget hurtigst muligt, er flere af regionens socialdemokratiske borgmestre langt mere tilbageholdende. Selvom de er positive over for idéen, er de samtidigt bekymrede over udsigten til stopfyldte tog og busser.

- En forudsætning for at indføre betalingsringen må være, at man har sørget for, at der er nok p-pladser ved stationerne, og at der er nok busser og s-tog ind til byen, så alle kan komme hurtigt og billigt på arbejde, siger Odsherreds Borgmester, Thomas Adelskov (S).

Han bakkes op af borgmester i Slagelse Kommune, Lis Tribler (S):

- Ellers vil der jo være en prop, hvis ikke man umiddelbart kan få folk fra bilerne over i tog og busser. Så det skal tænkes med ind, når man laver en betalingsring, siger hun.

100.000 af regionens borgere pendler i forvejen dagligt til hovedstaden. Derfor skal den offentlige transport forbedres, hvis flere skal benytte tog og busser fremover.

- Ellers er konsekvensen, at folk, der bor uden for hovedstadsområdet vil få ringere vilkår, og det er selvfølgelig ikke acceptabelt, siger Thomas Adelskov (S).

 

Nye boller på suppen

Indtil nu er kritik af betalingsringen ellers prællet af på regeringen. Men kritikken fra regeringens eget bagland får nu partiets politiske ordfører til at gyde olie på de oprørte vande.

- Før vi åbner trængselsringen og tager betaling for kørsel på vejene til København, skal den kollektive transport forbedres. Der skal være flere pladser i togene, flere togafgange og bedre busser, siger Socialdemokraternes politiske ordfører, Magnus Heunicke.

En ny og anderledes udmelding end den man hørte under valgkampen, hvor sloganet gang på gang lød: Der skal penge i kassen, før de skal bruges.

- Det er samme model, som vi valgte at bruge på Storebælt-, Femern- og Øresundsforbindelsen, altså at man godt kan investere på forhånd, når man har en sikkerhed for, at pengene også kommer ind i kassen bagefter. Men vi har stadigvæk et forsigtihedsprincip, forklarer Heunicke.

Regeringen forventer at fremlægge et lovforslag om betalingsringen allerede i begyndelsen af 2012


Nyhedsoverblik