Rustvogns-busser skal køre med døde i flere lag

Store rustvogne skal fragte døde i lag på den sidste rejse til krematoriet. Det er nemlig godt for miljøet, når det nye storkrematorium kommer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Til foråret vil rustvogne med plads til fire kister rulle rundt på de sjællandske landeveje.

For til den tid vil et nyt storkrematorium være opført i udkanten af Ringsted, hvor op mod 8000 lig årligt skal brændes. "Fælleskrematoriet Sjælland og Lolland-Falster", som tegnes af Henning Larsen Arkitekter, skal afløse de nuværende krematorier i Slagelse, Holbæk, Roskilde, Helsingør, Køge, Næstved, Nykøbing Falster og Nakskov på grund af økonomiske og miljømæssige fordele.

Mercedes-rustvogne med plads til fire døde

Og for at lokale bedemænd ikke skal bruge tid og penge på at fragte lig til storkrematoriet - der er eksempelvis 132 kilometer fra Nakskov til Ringsted - har storkrematoriets styregruppe planer om at bestille tre særlige Mercedes-rustvogne med plads til fire kister og med små reoler til flere urner. Transporten af kister har været diskuteret grundigt, fortæller Torben Hjul Andersen, provst og formand for fælleskrematoriets bestyrelse.

- Vi har lagt meget vægt på, at transporten skal foregå værdigt. Det bliver pæne, neutrale biler med særlig affjedring, så kisterne står stille hele vejen, kistepynten bliver på kisterne, og chaufførerne bliver nobelt klædt.
Men den nye ordning vækker bekymring. Bedemand i Kurdahls Bedemandsforretning Poul Martin Kurdahl fra Nakskov mener, at man kan risikere at miste respekten for de afdøde med de nye store rustvogne.

"Det bliver for maskinagtigt"

- Jeg synes, at det bliver for meget maskinagtigt, det bliver stort, det passer ikke ind i vores fag. Du mister den personlige kontakt, siger han.
Den kritik kan formand Torben Hjul Andersen ikke følge.

- Det bliver ikke mekanisk - tvært imod. Fokus er netop på det enkelte menneske, siger han.

Proceduren hos storkrematoriet bliver stringent: Kølerummene bevares ved de nuværende krematorier, som lukker, så når den borgerlige eller kirkelige handling er overstået, kører en lokal bedemand kisten til kølerummet. Her afhenter en af storkrematoriets særlige vogne den og fragter den til Ringsted.

Uanset hvad, så frygter Poul Martin Kurdahl, at mange af hans kunder vil vælge, at han kører deres afdøde personligt til krematoriet i Ringsted, for at undgå transporten i de nye store rustvogne. Det kan imidlertid blive dyrt. Det vil koste ekstra 3000 kroner.

- Jeg vil ikke have det godt med det. Vi skal også tjene penge og bruge tid på landevejen. Det skal vi også betales for, siger han.

Flere lignende krematorier på vej

Det kommende storkrematorium er det første af sin slags i Danmark, og der er ikke umiddelbart planer om flere. Grundlaget for stordriften blev lagt i sommeren 2010, hvor menighedsråd og kommuner, som ejer krematorier, ved lov fik mulighed for at samarbejde om krematoriedrift.

 


Nyhedsoverblik