Risiko for øget pres på lægevagten

Ny brug af akuttelefonen kan give længere ventetider hos vagtlægen

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Alle dem, der nu selv henvender sig i en af regionens skadeklinikker eller akutmodtagelser, skal fra 3. oktober ringe til akuttelefonen, hvor en erfaren og specialuddannet sygeplejerske vil guide videre til den rigtige og hurtigste hjælp.

Den ordning kan føre til længere ventetider hos lægevagten.

Det skriver dagbladet Nordvestnyt.

- Det kan ikke udelukkes, selvom ingen på forhånd kan sige, hvor mange patienter, der vil blive henvist til lægevagten, siger Mette Møller, formand for Praktiserende Lægers Organisation (PLO) i Region Sjælland.

Forventningen hos regionen er, at cirka 25 procent af de såkaldte »selvhenvendere« ikke vil blive henvist til en akutafdeling eller skadeklinik, men til lægevagten eller egen læge.

En del vil kunne klare sig selv efter behørig vejledning.

- Den nye ordning er i bund og grund fornuftig, for mange henvendelser hører ikke hjemme på skadestuen. Om resultatet bliver længere ventetid i lægevagten og lægekonsultationerne, må tiden vise. Vi er indstillet på at gøre vores bedste, siger Mette Møller til dagbladet Nordvestnyt.


Nyhedsoverblik