Ringstedkvinde i kamp mod L'Oréal

Det kan være en sej kamp at holde på sin ret. Det har Forbrugerrådet fået at føle, og i Ringsted venter en kvinde på 8. år på at få afgjort en retsag mod L'Oréal.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I langt de fleste sager, som Forbrugerrådet fører, falder der dom i løbet af ganske få år. Men lige nu sidder Benedicte Federspiel med en sag fra vores region, som stammer helt tilbage fra 2001.

- Denne sag er speciel, fordi den virkelig tager lang tid, siger Benedicte Federspiel som er chefkonsulent i Forbrugerrådet.

I 2006 kunne TV2 ØST fortælle om Jane Pape, der som mange andre kvinder verden over, har forsøgt sig med et hårfarvningsprodukt fra L'Oréral. Men resultatet blev ikke ligefrem det smukke hår, hun havde forventet.

- Jeg fik væskende sår i hovedbunden, fortæller Jane Pape.

Da Jane Pape klagede over L'Oréals produkt, tilbød skønhedsgiganten hende 5000 kroner. Hun takkede nej, og derfor kan Forbrugerrådet føre hendes sag. Alle de utilfredse kunder, som tager imod penge, fraskriver sig nemlig samtidig retten til at udtale sig.

I 2004 stævnede forbrugerrådet L'Oréal fordi sagen er principiel.

- Hvis vi vinder sagen, betyder det, at andre også kan få erstatning, fastslår Benedicte Federspiel.

Jane Pape og Forbrugerrådet kæmper for at få en erstatning på 25.000 kroner. Et beløb, der ikke er overvældende, men åbner mulighed for at andre utilfredse forbrugere i hele Verden også kan få penge. Derfor bliver alle faktorer endevendt, og det får sagen til at trække ud.

- Der bliver stillet spørgsmål til Retslægerådet, og så bliver der stillet modspørgsmål, og det tager bare lang tid. Det er dødirriterende, slutter Benedicte Federspiel.


Nyhedsoverblik