Rejsekortet er ubrugeligt for kernekunder

Det elektroniske rejsekort er ved at udvikle sig til en skandale på niveau med IC4-toget. Regionens pendlere bliver snydt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den kollektive trafiks mest trofaste brugere kommer ikke til at bruge det stærkt forsinkede rejsekort, når det efter den reviderede tidsplan skal virke overalt i landet fra udgangen af 2012.

Berlingske skriver, at det har vist sig, at det elektroniske kort snyder pendlere, som bruger det over fem gange om ugen.

De vil komme til at betale alt for meget for deres rejser, og derfor skal kortet nu igen en tur på værksted.

Indtil da er det kun passagerer, der køber billetter og klippekort, som kommer til at bruge den elektroniske billet.

- Det her er en skandale, og analogien til IC4-togene er slående, siger den private rådgiver Henning N. Jensen, Pluscon, der er ekspert i betalingskort.

- Det system, man har købt, mangler væsentlige elementer, og jeg mener basalt set, at projektet vil mislykkes, siger han til Berlingske.

Rejsekortet, som bliver forsinket mellem tre og fem år, har kostet 715 millioner kroner til dato. Derudover har selskabet bag kortet netop bedt om 667 millioner ekstra for at undgå at gå konkurs.

Også Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen sammenligner udviklingen med IC4-skandalen:

- Det er meget ærgerligt, at pendlerne må vente på rejsekortet. Det her er ved at udvikle sig til en langstrakt føljeton, som vi frem til at få afsluttet, siger Kristian Pihl Lorentzen til Berlingske. og fortsætter:

- Det vil være katastrofalt, hvis man introducerede noget, der ikke virker i praksis.

Teknisk direktør i Rejsekort A/S, Gregers Mogensen, venter, at et særligt fastprisprodukt til pendlere vil være udviklet i 2013 eller 2014.

/ritzau/


Nyhedsoverblik