Rejsekortbøvl skal undersøges

Rejsekortet har givet bøvl og besvær for pendlere over 65 år. Nu vil DSB's kundeambassadør undersøge, om DSB bør ændre priserne og eventuelt give kompensation.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bente Gundestrup køber billet hver gang, hun skal fra hjemmet i Nykøbing Falster til arbejdet i København. Hun har nemlig droppet rejsekortet til fordel for almindelige dagsbilletter.

-Jeg kan spare 746 kroner om måneden ved at købe billet på stationen i stedet for at bruge rejsekortet, fortæller den 66-årige pendler.

Bente Gundestrup rejser til hovedstaden tre-fire gange om ugen.
- Rejsekortet er for dyrt med de takster, DSB har lavet på nuværende tidspunkt, siger hun.

Tidligere på måneden sendte Ældresagen en klage over rejsekortet til transportministeren. En del ældre oplever nemlig, at rejsekortet gør rejsen dyrere for dem end for folk under 65 år.

- Det er sikkert utilsigtet, men der er sket en form for aldersdiskrimination, hvor man diskriminerer både de unge og de ældre, siger Henrik Larsen, som er pendlertalsmand på Lolland og Falster.

Men nu ser det ud til, at DSBs kundeambassadør forsøger at komme de ældre pendlere i møde. Helle Fuhrmann skriver i en pressemeddelelse:

"…er det min vurdering, at den aktuelle debat om billetprisen for pensionister har en sådan karakter, at den kan skade DSB's omdømme. Jeg har derfor fundet anledning til at iværksætte en undersøgelse af alle forhold i forbindelse med billetpriserne for pensionister."

DSBs Ledelse vil ikke love, at den vil følge de ændringer, som kundeambassadøren evt. vil foreslå.
Men salgsdirektøren erkender, at rejsekortets priser og enkelte billettyper har været forvirrende for nogle kunder.

- Lige præcis, når vi snakker om pensionister eller unge mennekser, så skal man være lidt mere obs på situationen. Og der er en kommunikationsopgave der, som vi i hvert fald har indset, at den kan vi godt gøre bedre, siger Underdirektør i DSB Salg, Anne Lise Bach Sørensen

Bente Gundestrup kan ind til videre ikke se anden udvej end at fortsætte med at købe endagsbilletter på stationen hver gang, hun skal afsted.
- Som det er nu, ligger rejsekortet hjemme i skuffen, siger hun.


Nyhedsoverblik