Regnvejrsråd i trafikken

Al regnen fik flere bilister på afveje. Falck har været ude og hjælpe biler i regnvejret, men det behøver ikke at gå så galt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det kan gå helt galt når dækkene ikke kan få fat.  

- Den skrider bare, du kan mærke, det er lige som om, den snurrer, siger Jenette Nielsen.

- Det kan du mærke på styretøjet, at lige pludselig er det som om, den glider ind over vejen, siger Martin Green.  

Efter en lang periode med varmt vejr er regnen farlig.

- Det støv og gummifnuller, der ligge på kørebanen, det bliver som brun sæbe og hvis man ikke tænker på det, får man sig en forfærdelig kedelig oplevelse, siger John Nielsen, Kørelærer i Holbæk.

Han har udnervist i 32 år og vil gerne give nogle gode råd til at undgå at ende i grøften.

- Jo hurtigere vi kører, jo mere vand skal dækkene lede væk fra vejen og det bliver problematisk, så snart vi kommer op i fart, så når må vi køre 80 km/t, vil det være mere passende at køre 60-65 km/t i det vejr her, siger John Nielsen.

På motorvejen kører John også kun 85 km/t.

- Hvis vi kører 110 km/t, så er et helt sikkert, at det vil ruske i vognen og vi vil have et meget dårligt vejgreb, jeg vil tro, at vi har et 70% nedsat vejgreb, det vil sige, der er 30% tilbage, siger kørelæreren.

I lastbilernes spor i inderbanen ligger der lige nu en centimeter vand eller mere, de spor bør man køre lige til højre for for at bevar vejgrebet.  

Desuden bliver bremselængden forøget med 20-30% i regnvejret, derfor bør du også holde dobbelt så stor afstand som normalt. Det vil sige fire sekunders afstand til bilen foran dig.

 


Nyhedsoverblik