Regionaltrafik på Sjælland må undvære nye lokomotiver

I regeringens finanslovsudspil bliver investeringen af nye ellokomotiver til regionaltrafikken på Sjælland aflyst. Det kan komme til at betyde huller i togtrafikken.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er uvist, hvordan regionaltogene fremover skal blive trukket rundt på skinnerne i Sjælland. I regeringens udspil til finansloven har de aflyst købet af nye ellokomotiver til at køre regionaltogene på Sjælland. Det skriver Ingeniøren.

Et hul fra IC4-problemerne

Sidste år besluttede et flertal af Folketinget at købe de 67 dobbeltdækkervogne, som DSB hidtil har leaset. Købet af dobbeltdækkervognene skulle lappe det hul, som problemerne med IC4togene har skabt. Planen var oprindeligt, at IC4togene tilbage i 2000 skulle erstatte IC3togene i intercitytrafikken, og IC3togene skulle køre på regionalbanerne i Østdanmark. Men IC4togene er stadig ikke på skinner, og de forventes tidligst at være klar til fuld drift i 2019, det skriver Ingeniøren. Hvordan de 67 dobbeltdækkervogne skal trækkes, er nu uvist, efter regeringens udspil til finansloven.

De gamle lokomotiver forurener

Dobbeltdækkervognene bliver lige nu trukket af de ældre ME-lokomotiver. Udover at være de mest forurenende toge, er de også gamle, og de skulle have været taget ud af togdriften i 2011 og 2012. Men de skal altså fortsat stå for at fragte de sjællandske passagerer rundt i hvert fald indtil IC4togene er klar om fire år.

Hvilken betydning, det konkret vil få for billisterne, vil DSB ikke kommentere på af hensyn til de politiske forhandlinger.


Nyhedsoverblik