Regeringen sikrer flere tog på Sjælland

De sjællandske togpendlere får lettere ved at finde en siddeplads i fremtiden. Regeringens alternativ til en betalingsting giver nemlig flere tog på Sjælland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Billigere billetter og bedre kollektiv trafik. Det er, hvad danskerne blev stillet i udsigt, da planen om en betalingsring faldt til jorden i februar.

Og ifølge planerne skulle regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti allerede i foråret være klar til at løfte sløret for, hvem der vil få glæde af den milliard kroner, der gives til området en gang om året. Men deadline er rykket til før sommerferien - til gengæld vil de fleste parter gerne spå om flere tog på skinnerne, skriver metroXpress. 

- Vi er ikke færdige endnu, men vi satser meget på at være klar inden sommerferien. DSB skal have en rimelig chance for at justere deres budget efter takstnedsættelserne, og hvis der skal laves ekstra toge eller lignende, skal det også sættes i gang, hvis det skal være klar til januar 2013, siger trafikordføreren for De Radikale, Andreas Steenberg.  

Men selv om der ikke ligger en færdig plan klar, vil flere af trafikordførerne gerne afsløre, hvad der er bred enighed om i gruppen. 

- Vi er enige om, at der skal gøres noget ved regionaltrafikken på Sjælland, den skal have mere kapacitet, siger Enhedslistens trafikordfører Henrik Hyllested til metroXpress.

SF's trafikordfører Anne Baastrup vil endda løfte endnu mere af sløret for noget af det, man er ved at være enige om i forligskredsen.

- Der skal gøres noget ved regionaltrafikken på Sjælland, den skal have mere kapacitet, siger Enhedslistens trafikordfører Henrik Hyllested til metroXpress.

SF's trafikordfører Anne Baastrup vil endda løfte endnu mere af sløret for noget af det, man er ved at være enige om i forligskredsen.

- Det, vi har i spil, er supercykelstier, flere tog, elektrisk togdrift helt til Esbjerg i 2015 og flere elektriske tog. Og så skal metroen gå oftere og hurtigere, siger Anne Baastrup.

Hun forklarer, at der lægges vægt på, at folk kan komme til at sidde ned i togene, og derfor vil der formentligt blive lagt op til en fordobling af de 45 dobbeltdækkertoge, vi har i dag.

Og det er en god prioritering at bruge en del af pengene på at indsætte flere tog, hvis målet er at få flere til at bruge kollektiv trafik, mener trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann.

- Det vil virke bedst at sætte flere tog ind. Meget tyder nemlig på, at det ikke hjælper at sætte priserne ned, siger han til metroXpress.


Nyhedsoverblik