Regeringen dropper kørselsafgift på lastbiler

Den udskældte kilometerafgift på lastbiler bliver alligevel ikke til noget, fastslår skatteministeren.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Regeringen dropper nu kilometerafgiften på lastbilers kørsel på vejene. Afgiften har ellers været ét af punkterne i regeringsgrundlaget, hvor der står, at en kilometerbaseret afgift på lastbiler skal være med til at gøre den kollektive trafik billigere.

Det oplyser radiostationen Radio24syv.

For dyrt i forhold til gevinsten

- Vi har vurderet i regeringen, at der ikke er noget rimeligt forhold mellem omkostningerne til at opkræve den her kørselsafgift, og det provenu, man får ud af det. Og da det samtidig vil virke belastende for erhvervslivet - specielt i den ydre del af Danmark, så synes vi ikke, at det er klogt at indføre denne her afgift, siger skatteminister Holger K. Nielsen (SF) til Radio24syv.

Dermed kommer den nu droppede afgift til at virke som en håndsrækning til transporterhvervet i den konkurrencepakke, som regeringen kommer med senest den 1. marts.

Venstre har ændret holdning

Efter planen skulle afgiften træde i kraft i begyndelsen af 2015 og give et årligt provenu på mellem to og tre milliarder kroner. Men ifølge oplysninger til Radio24syv drejer det reelle finansieringsbehov - de penge, som regeringen her og nu må ud at finde i forhold til finansieringen af konkurrencepakken - sig om knap 800 millioner kroner. Allerede den borgerlige regering ville indføre kørselsafgift på lastbiler, men Venstre har i opposition vendt sig imod afgiften igen.

Især en række vest- og nordjyske borgmestre har været skarpe modstandere af en kommende kørselsafgiften, da de fryger, at det vil gå hårdt ud over det i forvejen trængte erhvervsliv i deres område.

De kan nu tilsyneladende droppe den bekymring.

Frygter ikke løftebruds-debat

Holger K. Nielsen frygter ikke, at det bliver en ny sag om løftebrud som betalingsringen, selv om kørselsafgiften står i regeringsgrundlaget.

- Det er jo ikke en afgift, som vi har særlig mange aktier i. Det var Lars Løkke (Venstres formand, red.), som i sin tid besluttede det i forårspakke 2.0, og han brugte endda mange af pengene på forhånd fra den afgift. Derfor tror jeg ikke , at det her vil få den samme diskussion. Derudover er det også vigtigt at få sagt, at der er altså nogle yderområder, som ville have fået en belastning, hvis vi indførte det her, siger Holger K. Nielsen til Radio24syv.


Nyhedsoverblik