Redegørelse klar om jernbaneudvidelse

Et 5. spor mellem Høje Taastrup og København er billigst. Men løsningen med en ny jernbane fra Ringsted over Køge er mest fremtidssikker, lyder det fra Trafikstyrelsen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Her til formiddag offentliggjorde Trafikstyrelsen resultaterne af en omfattende redegørelse om konsekvenserne ved at udvide jernbanekapaciteten på Sjælland.

Et 5. spor mellem Høje Taastrup og København vil være den billigste, men en ny strækning fra Ringsted til København over Køge vil være den mest fremtidssikre, lyder det fra Trafikstyrelsen.

Det 5. spor vil koste 4 milliarder kroner. Det vil give 4-5 flere passagertog per time ud af københavn, og godt 3500 boliger vil blive belastet af støj.

Den nye strækning over Køge vil koste 9 milliarder kroner. Til gengæld vil den give 13 flere passagertog per time ud af København, og 2000 boliger bliver støjbelastede.

Pendlerne bliver under arbejdet mindst berørt ved en ny jernbane over Køge. Her vil rejsetidsforlængelsen blive på 2,5 millioner timer, mens pendlerne i alt må bruge 7 millioner ekstra timer ved et 5. spor.


Nyhedsoverblik