Rapport: Togplan er traditionel politik

Regeringens togplan aflaster ikke vejene, men er en videreførelse af den traditionelle politik på området, står i rapport fra Trafikstyrelsen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Regeringen kalder sin trafikplan for en historisk investering i kollektiv trafik, men en rapport fra regeringens egne fagfolk i Trafikstyrelsen slår fast, at investeringerne i planen blot er en fortsættelse af den traditionelle politik på området.

Fire ministre fremlagde i sidste uge planen med ord som en "omfattende reform" og en "historisk plan for en ny transportpolitik". Men de konkrete tiltag for den kollektive trafik svarer ganske nøjagtigt til dem, som Trafikstyrelsen i en rapport beskriver som nødvendige for blot at bevare den nuværende infrastruktur på baneområdet.

Løsningen vinder ikke guld ved OL
Regeringens plan er en udløber af en rapport fra Infrastrukturkommissionen, og Trafikstyrelsen lavede rapporten til kommissionen for at give et overblik over mulighederne for jernbanen. Styrelsen, der er statens myndighed for kollektiv trafik, opridser tre forskellige strategier for investeringer i jernbanen. Initiativerne i trafikplanen svarer ganske præcist til dem i den billigste og mindst ambitiøse af de tre strategier.

- Det er en løsning, der går lidt ud over det nødvendige og traditionelle, men det er ikke en løsning, der vinder guld ved OL, vurderer professor ved DTU Transport Oli B.G. Madsen om regeringens planer for jernbanen.

Grundforudsætninger
Professoren sad selv med i Infrastrukturkommissionen. To store poster i regeringens trafikplan er et nyt signalanlæg samt vedligeholdelse og renovering af skinner. De to ting koster 38 milliarder kroner frem mod 2020. Men Trafikstyrelsen skriver i sin rapport, at de to investeringer er en grundforudsætning for at få togdriften til at fungere.

Regeringen tager også den kommende metro i København samt en jernbaneudvidelse på Sjælland i forbindelse med Femern Broen med i planen. Både metro og Femern-jernbanen er også med i den mindste pakke fra Trafikstyrelsen.

Endelig reserverer regeringen 10 milliarder kroner til en ny jernbane mellem København og Ringsted samt en opgradering af sporet fra Ringsted til Odense. Det betyder, at rejsetiden fra København fra Odense kommer ned på en time. Det er også en del af den billigste strategi, der går under navnet "konsolidering".

Dobbeltspor til Holbæk
Regeringen skriver i sin plan, at den vil undersøge mulighederne for at nedbringe rejsetiden i tog fra Odense til Aalborg samt undersøge muligheden for elektrificering. Et overhalingsspor på S-banen samt et dobbelt på Nordvestbanen mellem København og Holbæk nævnes også, og Oli B.G. Madsen konkluderer derfor, at planen er lidt over den mindste af de tre strategier.

- Det svarer meget til grundmodellen plus en smule fra den midterste. Det er en lille, men ikke en markant udvidelse, siger professoren.

Trafikstyrelsen midterste strategi aflaster gader og veje for biltrafik, og den kræver blandt andet letbaner i Århus, Odense og Aalborg, udvidelser af metroen i København samt dobbeltspor på jernbanen flere steder i landet.

Ny forbindelse over Guldborgsund
Den store strategi vil ifølge Trafikstyrelsen give jernbanen mulighed for at aflaste vejtrafikken i større skala. Men så skulle en ny jernbane fra Odense til Horsens til 250 km/t, ny bane mellem Århus og Silkeborg, ny bane fra Århus til Randers samt en ny forbindelse over Guldborgsund vest om Nykøbing Falster også have været med i planen.

Anlægschef i Trafikstyrelsen, Martin Munk Hansen, understreger dog, at selv om der ikke er fundet penge til selve projekterne, lægger regeringen op til forundersøgelser af flere elementer i de mere ambitiøse strategier.

- Timemodellen har en fremtrædende plads hele vejen, og man skal undersøge, før man kan beslutte. Det vil være useriøst, hvis man tog beslutninger uden først at undersøge det, siger han.

/ritzau/


Nyhedsoverblik