Det vi har sammen

Radar-system skal afværge oliekatastrofe

Foto: TV ØST

Under byggeriet af Femern-forbindelsen skal et døgnbemandet radarsystem forhindre skibsulykker i Femern Bælt. Skrækeksemplet er oliekatastrofen i Femern Bælt.

Ulykker som den store olie-katastrofe i Kadetrenden i 2001 skal ikke gentages under byggeriet af Femern-forbindelsen.

Derfor har myndighederne besluttet at oprette en særlig myndighed, der skal overvåge og om nødvendigt dirigere trafikken gennem det tæt trafikerede Femern Sund.

Døgnbemandet radarsystem skal undgå ulykker

Kernen i det såkaldte VTS-service består af et avanceret radarsystem, der døgnet rundt nøje holder øje med al skibstrafik på havet omkring byggeriet.

Hvert år sejler 85.000 skibe og færger igennem sundet – og erfaringerne fra byggeriet af Storebælts- og Øresundsforbindelsen viser, at det er nødvendigt med ekstra sikkerhed mens byggeriet står på.

- I hele byggeperioden på Femern Bælt kommer vi i perioder til at fylde relativt meget i farvandet, og så skal søfolkene på skibene være 100 pct. sikre på, at sejladssikkerheden er mindst lige så høj som den altid har været, siger adm. direktør for Femern A/S, Claus F. Baunkjær i en pressemeddelelse.

Det ventes, at det vil tage syv år at opføre den nedsænkede tunnel tværs over bæltet.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App