Populært koldkrigsmuseum

På Koldkrigsmuseum Stevnsforts 30. dag siden åbningen gik gæst nr. 10.000 gennem tælleapparatet - længe før ventet af myndighederne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Interessen for at besøge det nye Koldkrigsmuseum Stevnsfort, der åbnede dørene 1. juli, er så overvældende, at det i går kunne fejre en bemærkelsesværdig milepæl. Det skete, da Ib Wulff fra Haslev med sine to børnebørn, Rasmus og Anders, i går ved 11-tiden nåede frem til skranken for at købe billetter til rundvisningen. Det fik han ikke brug for, idet han blev trukket til side og oplyst om, at han var besøgende nr. 10.000 og dermed kom gratis ind - ikke blot denne dag, men resten af sit liv.  Det skriver Dagbladet Køge.

Dermed er det slået fast med syvtommersøm, at koldkrigsmuseet har fået en flyvende start, som overgår selv de mest optimistiske forventninger. Således havde Kulturarvstyrelsen forud for åbningen sat som mål, at museet skulle have mindst 8.000 betalende gæster i løbet af de første 12 måneder. Nu gik gæst nr. 10.000 ind på museet allerede på den 30. åbningsdag. Og da museet allerede har 200 forudbestilte rundvisninger i kalenderen, er det sikkert, at besøgstallet runder mindst 15.000, inden rundvisningerne slutter for i år sidst i oktober.

 Museets daglige leder, Anders Bertelsen, glæder sig naturligvis over besøgstallet, men erkender, at det på længere sigt kan blive svært at fastholde nyhedens interesse:

- Svaret på den udfordring er en løbende udbygning. Allerede i efteråret kommer der en solterrasse oven på velkomstbygningen, siden skal vi have etableret en særlig skoletjeneste, så vi kan modtage skoleklasser. Og som noget særligt har vi bedt fredsbevægelsen i Danmark om at lave en udstilling om, hvordan de opfattede Den Kolde Krig, siger han.

Anders Bertelsen tilføjer, at succesen ikke alene skal måles på antallet af gæster:

- Det vigtigste er faktisk ikke, hvor mange der har været nede i undergrunden, men hvor mange der kommer op igen med en god oplevelse. Hvis den har været i orden, har vi med det samme en stribe ambassadører, der spreder sig ud i verden, og det er guld værd. Vi har endnu ikke brugt en krone på annoncering - det har slet ikke været nødvendigt, siger han.

/ ritzau /


Nyhedsoverblik