Politikere bør holde sig fra betalingsring

Hvis betalingsringen om København skal blive en succes, bør de danske politikere turde blande sig udenom og overlade ringens endelige udformning og indretning til eksperter som trafikforskere og transportøkonomer, mener svensk trafikforsker.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hvis betalingsringen om København skal blive en succes, bør de danske politikere turde blande sig udenom og overlade ringens endelige udformning og indretning til eksperter som trafikforskere og transportøkonomer.

Det viser erfaringerne ifølge den svenske trafikforsker Maria Börjesson fra Stockholm, hvor der har været en betalingsring - eller »trängselsskatt« - siden sommeren 2007, skriver DAGBLADET Ringsted.

I Stockholm har ringen nedbragt trafikken ved betalingsringen mellem 18 og 20 procent, og ringen har i dag bred opbakning hos både stockholmerne og dem, der pendler til den svenske hovedstad.

- Det skyldes ganske enkelt, at ringen fungerer. Den har levet op til sit formål, og det kræver et godt og frem for alt gennemtænkt design, siger hun.

I Norge, hvor man har indført en lang række betalingsringe om blandt andet Oslo, opfordrer styrelsen bag ordningerne, Vegdirektoratet, også de danske politikere til at tænke sig godt om:

- Man bør lægge sig på en takst, som folk opfatter som rimelig, og man bør bruge pengene til transportformål, siger projektchef i Vejdirektoratet, Kristian Wærsted til DAGBLADET Ringsted.

/ritzau/


Nyhedsoverblik